Erna Solberg bygger ny regjering. Neste steg bør være å bygge nye veier og ruste opp de gamle.

Fylkestingspolitiker John Karlsen, sentral medlem i Troms av regjeringspartiet Frp, mener den nye regjeringen Solberg må sette i gang en fylkesveireform for å utbedre veiene. Det er et klokt innspill.

Karlsen, som er fra Lyngen, mener at viktige næringsveier som fylkesveiene fra Skjervøy og fra Buktamoen til Senja, må staten nå ta ansvar for. Folkebladet har flere ganger omtalt politikeres, og ikke minst fiskerinæringas krav om å omklassifisere fylkesveien fra Buktamoen til Senja til riksvei. Veien har tidligere hatt riksveistatus, men har etter at fylket overtok ansvaret for veien, åpenbart blitt forsømt.

I sommer avdekket Folkebladet at strekninga var den mest ulykkesbelastede i Troms i fjor. Vogntog-trafikken til og fra Senja har også eksplodert de siste årene. Ei fersk trafikktelling fra tidligere i år knuser all tvil om at sjømatnæringa skaper enorm vogntogtrafikk på Senja. Det aller meste av denne trafikken går også via fylkesveien opp til Buktamoen og E6 videre.

I uke ti kjørte til sammen 465 vogntog til eller fra sjømatbedriftene på Senja. Trafikken var varierende fra dag til dag, men snittet var på 65 vogntogturer per dag. Det viser en trafikktelling Sjømatklyngen Senja har utført. Og det forteller med all tydelighet at veien fortjener utvidelse, opprustning og sikkerhetsoppgradering. Det kan best ivaretas dersom staten overtar ansvaret, og veien blir omklassifisert til riksvei.

Men det stopper ikke der. Antall vogntog over Gisundbrua økte med 100 prosent fra 2014 til 2017. Og vogntogenes ferd til og fra fiskebrukene på Senja går på veier som langt fra er sterke, brede og sikre nok til å takle verken kjøretøyenes vekt eller den eksplosive trafikkveksten.

Regjeringen fører en offensiv sjømatpolitikk, og forventer stor vekst i årene framover. Isolert sett er det en flott ambisjon. Men veinettet til og fra der verdiskapninga skjer må holde tritt med utviklinga, og det er et minstekrav at det må legges til rette og skapes trygghet både for vogntogsjåførene og andre veifarende. Slik er det ikke i dag.

Vi kan ikke bare pøse på med mer fisk og flere vogntog uten å føre en ansvarlig samferdselspolitikk. Derfor; Sjømatveiene må opprustes. Det haster!

Minilederen: Kongetabbe

Norsk Telegrambyrå sendte tirsdag ut ei feilaktig melding om at Kong Harald er død.

Nå venter vi bare på folkekongens kommentar; «Ryktene om min død er betydelig overdrevet», etterfulgt av en karakteristisk trillende latter.