Fjorårets forsommerinnspurt

i Stortinget var preget av forvirring og dramatikk rundt flypassasjeravgiften.

Dette spontane avgiftspåfunnet ble kastet inn og vedtatt på overtid i budsjettforliket mellom regjeringspartiene og KrF/Venstre høsten i forveien. Dermed gikk budsjettet i hop, men kritikken mot den nye avgiften økte i omfang. Og rett forut for iverksettelsen måtte finansminister og Frp-leder Siv Jensen sette skapet på plass etter dobbeltspill fra hennes egen partigruppe. Mer kunne sies om Frps rolleblanding i den stortingsperioden som snart ebber ut. Men begge regjeringspartiene og deres to avtalepartnere bør trekke lærdom også av den budsjettposten som i dette tilfellet var stridens kjerne.

Flypassasjeravgiften ble forsøkt solgt inn som et klimatiltak, noe budsjettpartnerne raskt måtte gi opp. Flyselskapene fremholder at avgiften virker i motsatt retning, ved at det blir mindre igjen til å investere i teknologi for miljøvennlig drivstoff. LO og NHO har sluttet seg til motstanden, og Avinor er kritisk. Det toppet seg rundt nedleggelsen av Moss Lufthavn Rygge, etter at Ryanair trakk seg ut.

Avgiften kan nå feire ettårsjubileum. Å si at den fortsatt er omstridt, blir ikke dekkende — ettersom ingen lenger forsvarer den. Tvert imot, i sine programmer for neste stortingsperiode lover både Ap, Høyre og Frp eksplisitt at passasjeravgiften skal fjernes, de to første vil erstatte den med en avgift som har en reell klima- og miljøeffekt. Også Venstre, som har måtte ta det meste av skylden for avgiften, er ”mer enn interessert” i å drøfte innretningen på den, sier nestleder Terje Breivik til Bergens Tidende.

Spontaninnførte avgifter har en lei tendens til å medføre mer enn det man har oversikt over en mørk og politisk stormfull høstnatt. Derfor bør ingen avgifter innføres uten en forutgående utredning i Finansdepartementets regi. Dette bør være én erfaring de borgerlige nyttiggjør seg etter denne stortingsperioden. I likhet med en havarert plastposeavgift er denne saken egnet til å svekke tilliten hos velgerne. Men, i en oppsummering av fire års ofte stormfylte budsjettforhandlinger: Kutt i statens utgifter er en alternativ måte å få budsjettet til å gå i hop – også for borgerlige partier.

Minilederen: Et nettere navn

Etter nærmere 30 års drift bytter Lenvik Kabel-TV ut det litt gammeldagse selskapsnavnet sitt og skal heretter kalle seg for Senjanett.

Det er et mye nettere navn.