Ai, ai — for en artig politisk thriller!

Ivar Prestbakmo Nils Ole Foshaug stortinget soria moria moped fylkesvei  Foto: Trond Sandnes (tegning)

Tromsbenken kan framstå vitalisert og styrket etter dette valget

Sjefredaktør Steinulf Henriksen på kommentarplass
kommentar

Slaget om Troms blir en politisk thriller av de sjeldne i stortingsvalget i september. Heldigvis — fordi det vitalisererer valgkampen og kan føre til større valgoppslutning. I den politiske frontlinjen står flere representanter fra Midt-Troms. Noen har god dekning og kan føle seg trygg, andre er i skuddlinjen og kan bli felt.

Hadde det vært valg i dag ville det etter alt å dømme blitt så jevnt at det kunne blitt nødvendig med fintelling for å avgjøre hvem av Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Troms som får to representanter inn på Stortinget. Bare 0,6 prosentpoeng skiller de to partiene i Troms, viser «supermålingen» NRK publiserte denne uka. På den ene banehalvdelen står målselvdølen Nils-Ole Foshaug og Arbeiderpartiet med 24,4 prosent, på den andre salangsværingen Ivar B. Prestbakmo og Sp med 23,8 prosent.

FOSSEKAILLEN: «Nils-Ole Foshaug var en svært markant ordfører i Målselv, og han har opparbeidet seg både rutine og posisjoner som blir lagt merke til».  Foto: Jan-Erik Bergstad

Uansett hvem av de to som kommer inn på Stortinget, får vi solide varer. Nils-Ole Foshaug var en svært markant ordfører i Målselv, og han har opparbeidet seg både rutine og posisjoner som blir lagt merke til, også som leder av Troms Arbeiderparti. Foshaug har store ambisjoner — i Folkebladet reportasjeserie «Ny kamp om Arktis» la han ikke skjul på at han ønsket å vie mye tid og krefter på Stortinget til forsvars- og nordområdepolitikk. Lysten er stor på en plass i forsvars- og utenrikskomiteen, der forsvarsfylket Troms og Nord-Norge som helhet har vært katastrofalt dårlig representert de siste årene.

Ivar B. Prestbakmo har enda mer erfaring enn Foshaug, og spesielt innen samferdsel har dagens fylkesordfører markert seg. Som tidligere ordfører i Salangen og flere år som fylkesråd for samferdsel i Troms har Prestbakmo et bredt politisk repertoar å spille på.

MOTORSAGSFØRER: «Som tidligere ordfører i Salangen og flere år som fylkesråd for samferdsel i Troms har Ivar B. Prestbakmo et bredt politisk repertoar».   Foto: Trond Sandnes

Kampen om de seks plassene på Tromsbenken i Stortinget, som inkluderer ett utjevningsmandat, har ifølge NRKs meningsmåling noen klare svar, som det må et politisk jordskjelv for å endre: Cecilie Myrseth fra Lavangen topper Ap-lista og er på trygg grunn. Det samme er Sandra Borch fra Senterpartiet, også hun fra Lavangen. Høyres Erlend Svardal Bøe fra Tromsø kan også forberede sin inntreden på Stortinget.

I tillegg til kampen Foshaug vs. Prestbakmo, ser det nå ut til å bli en fight mellom Per-Willy Amundsen (Frp) og Torgeir Knag Fylkesnes (SV) om et direktemandat — de to som dannet en oppsiktsvekkende duo og sammen frontet ja til Nord-Norgebanen. Meningsmålingen viser at velgerne i Troms flykter fra Frp. Partiet har en oppslutning på 12 prosent i denne meningsmålingen. Ved valget i 2017 fikk partiet over 18 prosent av stemmene. SVs stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes har vært inne på Stortinget i to runder med et utjevningsmandat. På denne meningsmålingen har SV ei oppslutning på 10,6 prosent — og ligger dermed rett bak Frp i kampen om direktemandatet.

Uansett utfall av disse jevne duellene; Tromsbenken kan framstå vitalisert og styrket etter dette valget. Nye fjes og en annen type politikere — med sterkere lokalpolitisk forankring og nye fagfelt og interesseområder, kan skape mer liv og leven i stortingskorridorene. Ikke noe galt med Kent Gudmundsen (Høyre) og Martin Henriksen (Ap), de er begge arbeidsmaur som har stått på og gjort en respektabel innsats — men tiden var moden for fornyelse. Det kan komme velgerne i Troms til gode, og det er heller ingen tvil om at Midt-Troms vil komme godt ut av dette stortingsvalget. Uansett utfall vil representanter hjemmehørende i vår region få halve Tromsbenken. Nord-Troms får ingen og havner på den politiske reservebenken.

PÅ BANEN: «Per Willy Amundsen og Torgeir Knag Fylkesnes dannet en oppsiktsvekkende duo og frontet ja til Nord-Norgebanen».   Foto: Frode Hansen, VG

Knappe tre måneder før valget er marginene små og kappløpet svært jevnt. Men det kan fortsatt skje mye. Ap er i støtet, har fått fart på valgkampmaskineriet og får en solid framgang på 5,4 prosentpoeng sammenlignet med NRK-målingen for to måneder siden. Ap har overtatt som største parti i Troms — og denne målingen kan tyde på at Ap er i ferd med å lykkes med sitt fokus på distriktspolitikk, og med sin knallharde jobb med å «gjenerobre» Nord-Norge, en posisjon Sp virkelig har utfordret de siste årene. Ja til jernbane i nord, fokus på fiskeripolitikk og en ny Nord-Norgeplan har åpenbart bidratt i positiv retning for Ap.

Den store spenningen er nå knyttet til hva som skjer i valgkampen framover, og innspurten mot valget i september. Distriktspolitikk og nordområdene blir svært viktig i dette valget — heldigvis. Både Ap og Sp har lansert sine Nord-Norge-planer, med lovnader som, dersom de blir innfridd, vil gjøre det enda bedre å leve i nord. Så spørs det om velgerne vil ha mer av Sps «reverspolitikk» — eller Aps nye linje, med blant annet et klart ja til Nord-Norgebanen. Det lukter populisme av Aps jernbane-ja, men det er en viktig symbolsak i nord — som kan bli helt avgjørende for det gamle «styringspartiet» Ap.

Så viktig er jernbanesaken at selv Høyres toppkandaidat Erlend Svardal Bøe har sagt at han vil stemme for jernbane i nord, uansett hva hans eget parti mener. Det kan virke smått desperat, men Svardal Bøe trenger alt han kan få av godsaker i nord. Velgerne er tydeiig misfornøyd med regjeringas håndtering av koronapandemien de siste månendene, med skjevfordeling, vaksine til stortingsrepresentanter og andre maktpersoner — og et pandemiregelverk som framstår forvirrende og i mange sammenhenger uforståelig.

Dette rammer også Svardal Bøe. Og for at velgerne ikke bare skal huske Erna Solbergs fatale uttalelser om Nord-Norgebanen; at det bor for lite folk her oppe, og at selvkjørende vogntog kan gjøre jobben for jernbanen — var Svardal Bøe bare nødt til å fronte sitt ja til jernbane. Det bekrefter bare hvor viktig jernbanen er som symbolsak i nord.

Vi går tre interessante måneder i møte, og ei valgnatt som kan bli mer spennende enn noensinne for oss i Troms.