Supertrioens første triumf — så smalt det

  Foto: Trond Sandnes (tegning)

Man kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg. Her spørs det om man ikke har rasert hele hønsegården

Steinulf Henriksen, sjefredaktør i Folkebladet

ABSURD 1: Sp-jubel på kaia på Gibostad; Ordfører Tom-Rune Eliseussen og fylkespolitiker Gunnleif Alfredsen.   Foto: Privat

ABSURD 2: Sp-sorg på kaia på Tennskjer: Kommunepolitikerne Bjørn Richard Pedersen og Anders Killie Solli (til høyre), sammen med Martin Ness (Ap) og Jostein Hansen (Senjalista)  Foto: Privat

SUPERLAG: Senjas Tom-Rune Eliseussen, Tromsøs Gunnar Wilhelmsen og Harstads Kari-Anne Opsal, her samlet i Opsals hjembygd Gryllefjord.  Foto: Trygve Grønning

kommentar

Det var den nye politiske supertrioens første store triumf: Helårsferge mellom Senja og Tromsø. Men så smalt det — det reneste folkeopprør på gamle Lenvik fastland samlet på minutter 2.500 Facebook-medlemmer, som med utestemme sa klart fra at det er uaktuelt å ofre hurtigbåten til Tennskjær og Lysnes på helårsfergas alter.

Og den fullstendig absurde situasjonen oppsto: På kaia på Gibostad lot Sp-ordfører Tom-Rune Eliseussen og Sp-fylkespolitiker Gunnleif Alfredsen seg avbilde mens de viftet med flagget til topps. På Tennskjer-kaia litt senere samme dag hadde de lokale Sp-toppene Bjørn Richard Pedersen og Anders Killie Solli også tatt med seg flagg og kamera. De senket det på halv stang...


Viftet på halv stang etter hurtigbåtkutt:

Flere lokalpolitikere fortviler etter nyheten om at fylkesrådet vil legge ned hurtigbåtrute 4 med anløp Tromsø, Vikran, Tennskjer og Lysnes.


Mens det feires på Nord-Senja (stort sett, minus på Lysnes), er temperaturen på kokepunktet på fastlandet på andre siden av sundet — og ikke minst i Senterpartiet. Nyheten om helårsferge kom som lyn fra klar himmel og traff lokalpolitikerne med et smell. «Ingen» var informert da fylkesrådet, sentrale fylkespolitikere og ordførerne i Tromsø, Senja og Harstad hasteinnkalte til pressekonferanse om bord på M/F «Vengsøy» på sørsjeteen i Tromsø. Nyheten som ble presentert er det all grunn til å juble for — en 20 år lang kamp for helårsferge mellom Botnhamn og Brensholmen er vunnet. Oppstart skjer neste år.

Men så var det en liten «tvist» i opplegget — som skal finansieres av staten og fylket med 50 prosent hver: Hurtigbåtruta mellom Tromsø, Vikran, Tennskjer og Lysnes skal avlives. Den koster for mye og passasjergrunnlaget er for lite, mener fylkeskommunen. Ordfører Tom-Rune Eliseussen skjønte nok at det ville bli stiv kuling blant folket i Rossjord, Tennskjær, Kårvikhamn og Bjorelvnes. Det ble orkan. I politikken heter det at man ikke kan lage omelett uten å knuse noen egg. Her spørs det om man ikke har rasert hele hønsegården.


Historisk dag for Midt-Troms:

Nå blir det helårsforbindelse mellom Botnhamn og Brensholmen

Det blir helårsferge mellom Botnhamn og Brensholmen på Kvaløya. Hurtigbåtanløpene til Lysnes og Tennskjær skal kuttes ut, mens Gibostad blir en del av hurtigbåtenes rute 2.


Allerede torsdag kveld og natt til fredag gikk mobiltelefonene varme internt i Senterpartiet, og fredag kveld er det innkalt til hastemøte. Og det lanseres mulige nye forslag til løsninger på løpende bånd, blant annet en idè om såkalt signalanløp på Tennskjer for Tromsø-Finnsnes-Harstad-ruta.

For reaksjonene er til å forstå, og de kritiske spørsmål står i kø: Hvor er samfunnsøkonomien i å legge ned et ganske nylig opprustet hurtigbåtanløp på Lysnes og ruste opp ei sliten kai på Gibostad? Hvordan skal et samferdselstilbud til et ganske tett befolket område på gamle Lenvik fastland ivaretas? Og på den annen side; Er man i ferd med å utvanne begrepet «hurtigbåt» mellom byene i Troms, hvis det blir signalanløp på Tennskjer og stopp på Gibostad, i tillegg til både Brøstadbotn og Engenes?

Det er en viktig debatt om framtidig samferdselsstruktur som fylkespolitikerne i Troms må ta. Å bare fjerne Tennskjer er uansett en dårlig løsning.

Og hvis du fortsatt er i tvil: Formelt sett er det fylkesrådet i Troms og Finnmark, styrt at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV, som har fattet vedtaket om helårsferge mellom Botnhamn og Brensholmen. Men bakgrunnen for at fylkeskommunen har gått fra å holde fergeforbindelsen i dødvannet til å si full fart forover til spleiselaget med staten, er at de tre ordførerne i bykommunene i Troms, Gunnar Wilhlmsen (Ap) i Tromsø, Tom-Rune Eliseussen (Sp) i Senja og Kari-Anne Opsal (Ap) i Harstad, har dannet et superlag som har store ambisjoner om å stå sammen om viktige prosjekter i den nye fylkeskommunen. Det handler om sjømatveier og samferdsel, reiseliv, desentralisert utdanning, fiskerihavner, mobil- og fibernett og mye annet. Som for eksempel helårsferge.

Folkebladet-TV: – Siste ord er ikke sagt i denne saken [+]

De tre bykommunene i Troms utgjør nesten halvparten av befolkningen i Troms og Finnmark, og den nye alliansen har blitt lagt merke til — både i Alta og Nord-Troms. Såpass mye at redaktør Kjetil M. Skog i Framtid i Nord på lederplass skriver: «For Nord-Troms er det grunn til å være oppmerksom på det som foregår. Det er et solid selskap vi ikke får være med i».

Spesielt er det blitt lagt merke til at Tromsø-ordfører Wilhelmsen er så sterkt engasjert i samarbeidet — Tromsø er jo mest kjent for å suge til seg, og ikke dele godene med lillesøstrene. Og det er nettopp denne supertrioens sterke allianse og press mot fylkeskommunen som har ført til et gjennombrudd for en lenge etterlengtet helårsferge mellom Senja og Tromsø.

Det er virkelig grunn til å bite seg merke i denne historiske by-alliansen i Troms, og det er ingen tvil om at den først og fremst er gull verdt for Senja. Det er bare fantasien som setter grenser for hva et slikt samarbeid kan gi, både innen utdanning, samferdsel og ikke minst reiseliv. Det er her helårsferga og vinterturismen kommer inn.

Det første store politiske gjennomslaget til den nye alliansen var altså helårsferga. Prosessen forteller alt som styrken de tre besitter. Og det kommer mer. Da bør man kanskje sørge for en litt mer åpen prosess, slik at man slipper å lage politisk eggerøre.