Til lands som til vanns, og i lufta med...

  Foto: Trond Sandnes (tegning)

Da gjenstår bare èn helt avgjørende faktor: Veistandarden

Sjefredaktør Steinulf Henriksen i Folkebladet

GODE BUSSER: «Tide Buss har klare ambisjoner om å utvikle busstilbudet i regionen».  Foto: Stian Jakobsen

NYE BÅTER: «Tilbakemeldingene har enstemmig positive».   Foto: Mathias B. Nordgård

ANDRE FLY: «SAS vant forsvarsanbudet på Bardufoss verdt èn milliard kroner».  Foto: Trond Sandnes

ENDRINGENE
  • Tide Buss overtar bussrutene i Midt-Troms 31. oktober fra Boreal — også flybussen Finnsnes-Bardufoss.
  • Nye hurtigbåter settes i drift mellom Tromsø-Finnsnes-Harstad fra nyttår, når Norled overtar for Boreal.
  • SAS overtar for Norwegian på Bardufoss fra 1. februar — anbudet med Forsvaret er verdt èn milliard kroner.
kommentar

Førstkommende mandag blir fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, ny fylkesordfører — og akkurat som Askeladden har han bidratt til den reneste samferdselsrevolusjon i Midt-Troms — både «til lands som til vanns, og i lufta med».

Prestbakmo (Sp) blir under den historiske fylkestingssamlingen i Harstad mandag valgt til ny fylkesordfører i Troms og Finnmark. Det skjer omtrent på samme tid som nye Tide-busser ruller inn på veiene i Midt-Troms, den nye hurtigbåten Tromsø-Finnsnes-Harstad prøvekjøres — og nyheten er sluppet om at SAS overtar for Norwegian på Bardufoss — selv om akkurat flyrutene ikke har vært den avtroppende samferdselsrådens ansvar.

Uansett; Det skjer store og viktige bevegelser på kort tid innen samferdselssektoren i vår region. Og det er forhåpentligvis en samferdselsrevolusjon som vil bringe regionen framover og gi bedre tilbud til de reisende, både private og næringsdrivende.

Tide Buss har uttrykt klare ambisjoner om å utvikle busstilbudet i regionen. Usikkerheten rundt flybussen har selskapet også feid unna — driften av dette svært viktige tilbudet for reisende i Midt-Troms skal videreføres.

Folkebladet-TV: Slik blir det inne i de nye hurtigbåtene [+]

Norges mest trafikkerte hurtigbåtrute, Tromsø-Finnsnes-Harstad, får nye båter fra nyttår. Det er nok mange i regionen som sitter med en slags «rykk tilbake til start»-følelse. De nye båtene har høstet mange lovord. Første båt ut, «Fjorddronningen» ble presentert denne uka. Publikum i de tre byene fikk være med på en prøvetur, og tilbakemeldingene har vært enstemmig positive, nærmest en som oppsiktsvekkende hyllest,

Større båter, nye fasiliteter og bedre komfort får mange til å minnes de populære «gammelbåtene» som ble ofret på miljøvernets alter og havnet på andre siden av kloden, hvor de trolig forurenser minst like mye som de gjorde her nord...

Ingenting er bedre for vår region enn at vi får båter som går regelmessig, holder ruta, får folk til å trives om bord — og får flere til å velge det populære kollektivtilbudet framfor å kjøre selv. En populær hurtigbåt er også en åpenbar styrke for reiselivet i vår region — ikke minst for de som planlegger konferansehotell på Finnsnes.

Det kom som en overraskelse for mange — ikke minst Norwegian — at SAS vant forsvarsanbudet på Bardufoss verdt èn milliard kroner. Norwegian har levert varene, til tross for noen rutekutt og enkelte forsinkelser og kanselleringer. Nå kommer SAS tilbake, og det knytter seg stor spenning til om prisnivået og rutetilbudet blir det samme.

Foreløpige signaler er gode; Det blir tre avganger daglig til og fra Gardermoen, og de første billettene som er lagt ut tyder på at SAS vil holde prisene omtrent på samme nivå som Norwegian. Men SAS er ikke et lavprisselskap. De vil bli fulgt med argusøyne fra de reisende. Foreløpig åpner heller ikke SAS for forbindelser fra Bardufoss til andre flyplasser enn Gardermoen, og heller ikke mellomlanding i Bodø — som ville åpnet en «ny verden» for passasjerer som skal alle andre steder enn til nettopp Gardermoen. Det er litt skuffende, men forhåpentligvis vil SAS revurdere dette på et senere tidspunkt.

Folkebladet-TV: Dette mener folk om ny hurtigbåt [+]

I sum står vi foran store endringer innen samferdsel — som skal gi en region i rivende utvikling helt avgjørende infrastruktur: Buss, båt og flytilbud som skal få samfunnsmaskineriet til å fungere optimalt. Da gjenstår bare èn helt avgjørende faktor: Veistandarden.

En lang rekke veistrekninger i regionen trenger en «total makeup», og ikke minst sjømatveiene må rustes opp. De foreløpige bidragene fra regjeringen over statsbudsjettet — 100 millioner kroner — til sjømatveier i hele Norge, er som en dråpe i havet å regne. Det rekker knapt nok til å rette opp de verste svingene, smaleste passasjene og mørkeste tunnelene på en eneste veiforbindelse på Senja. Her må det komme mer — og det må skje fort — til Senja-veier som allerede er presset til den ytterste tålegrense av en stadig økende vogntog-trafikk. Salmars gigantsatsinger på Klubben og i Gjøvika er alene argumenter gode nok til å få fortgang i opprusting av veinettet,inkludert ny forbindelse over eller under Gisundet og tunnel gjennom Finnsnes sentrum.

Sentrale politikere og veimyndigheter kan ikke lenger stikke hodet i strøsanda og håpe at dagens veistandard og forhistoriske samferdselsløsninger holder mål ennå noen år. Trafikkøkninga er allerede så formidabel at «prosjekt sjømatveier Senja» må igangsettes, helst i går.

Vi må gjøre som «Askeladden og de gode hjelperne» fra Norske Folkeeventyr (Asbjørnsen og Moe) — det må konkret handling til for å skape framtidas samferdselsløsninger «til lands som til vanns, og i lufta med».