Fra illusjon til folkekrav

  Foto: Trond Sandnes (tegning)

Skal du vinne Nord-Norge, kan du ikke bli stående igjen på perrongen

Steinulf Henriksen, sjefredaktør i Folkebladet
kommentar

Jernbane i nord har på kort tid gått fra å være fullstendig urealistisk — en slags politisk illusjon — til å bli en unisont folkekrav. Dersom politiske partier vil vinne Nord-Norge, må et soleklart «ja til jernbane» stå i partiprogrammet.

Senterpartiet har skjønt det. Partileder Trygve Slagsvold Vedum sier «ja» til jernbane hver gang han slipper til i ordskiftet om distriktspolitikk og Nord-Norge. Det er ikke hele forklaringen på partiets nesten naturstridige framgang på meningsmålingene i nord — men en viktig del av den. På siste gallup i Nordlys får Sp 25 prosents oppslutning, og er plutselig Nord-Norges største parti.


Ny Jernbaneutredning: Full utbygging av Nord-Norgebanen vil koste 113 milliarder

Mandag formiddag ble Jernbanedirektoratets utredning om jernbane til Nord-Norge lagt fram.

 

At jernbane i nord er en sentral brikke i Senterpartiets politiske spill for å vinne Nord-Norge, viser en annen meningsmåling offentliggjort av samme mediehus. Her svarer 76 prosent av innbyggerne i de tre nordligste fylker et rungende «ja» til å forlenge Nord-Norgebanen fra Fauske til Tromsø. Plutselig er jernbanesaken blitt et folkekrav ingen politiske partier som vil samle velgere i nord kan le av eller ignorere. Det får Erna Solberg nå erfare med sine uttalelser om «for dyrt» og «for få mennesker». Og Jonas Gahr Støre, nordområdesatsingens «far» — som aldri har klart å gjøre jernbane til en viktig del av masterplanen.

Både Høyre og Arbeiderpartiet er de store taperne på de ferske meningsmålingene. At regjeringspartiene sliter er kanskje ingen overraskelse, men at Ap i opposisjon ikke makter å mobilisere en eneste ny velger i nord — men bare taper oppslutning — er for en politisk prestasjon å regne, med negativt fortegn. Prestasjonen, med positivt fortegn, er det Sp som står for. Det er Sp, og ikke Ap, som i opposisjon har inntatt rollen som det samlende partiet i nord. Partiet man må stole på når sentraliseringskreftene blir for sterke.


Nordlys-undersøkelse: Tre av fire nordlendinger krever jernbane i nord

Professor Kjell Arne Røvik ved UiT mener resultatet av spørreundersøkelsen begynner å ligne et folkekrav.

 

Politiske kommentatorer i Aftenposten, Klassekampen, VG og Nordlys er dypt uenige om årsakene — og om det er et «opprør» eller ikke på gang i nord. Nei, det handler ikke om et klassisk «by og land, mann mot mann»-opprør, i alle fall ikke fra en samlet landsdel. Det handler om en misnøye og mistillit — kall det gjerne forbannelse — som har fått bygge seg opp over tid, med flere enkeltsaker: En elendig gjennomført regionreform og det som oppfattes som «tvangssammenslåing» av Troms og Finnmark. En omstridt kommunereform. Nedbygging av Forsvaret på Andøya og helikoptrene på Bardufoss. Luftambulansesaken. Redusert postdistribusjon. Manglende beredskap og statsministerens uttalelser om at «det er langt opp dit». Dårlige veier, tunneler og fergeforbindelser — og vogntogenes dødsdans på vinterveiene. Og ikke minst politireformen og andre reformer som oppfattes som rene sentraliseringstiltak.


 

I denne turbulente politiske situasjonen gjelder det selvsagt å finne en vinnersak, og det haster voldsomt før høstens valg. I Nord-Norge finnes det trolig bare èn mulig sak som har gjenklang i hele landsdelen, nemlig bygging av jernbane. Det er et generasjonsprosjekt som passer perfekt inn i debatten om klima, om vogntog-transport av sjømat og annet gods på livsfarlige vinterveier, om å gi nordområdesatsingen et konkret innhold som kan løfte landsdelen. Ja, det koster — kanskje mer enn 130 milliarder kroner — men det er et prosjekt som bokstavelig talt kan få landsdelen på skinner og samle hele Nord-Norge og gi en kraftig stimulans.


 

Tiden er forbi da jernbanesaken var et luftslott som bare bålbrennende aktivister på Olsborg trodde på, og som «ansvarlige» politikere glatt kunne overse. Medienes fylles opp av stadig flere støtteerklæringer til jernbane i nord — fra alle kanter. Meldingene er klar til politikerne: Skal du vinne Nord-Norge, kan du ikke bli stående igjen på perrongen.