Prikk er rett taktikk

  Foto: Trond Sandnes (tegning)

Prikker kan få bilførere til å legge vekk uvanen

Steinulf Henriksen, sjefredaktør i Folkebladet
kommentar

Du har garantert observert det, du også: Bilførere med blikket ned, fiklende med mobiltelefonen mens de kjører — for å lese ei melding, svare på ei melding, sjekke liker-statusen eller oppdatere seg på Facebook eller andre medier. Eller du har kanskje stått bak noen på rødt lys, som ikke tar løs på grønt — fordi de benytter den korte stoppen til — ja nettopp, å sjekke mobiltelefonen, i frykt for å ha gått glipp av noe siden forrige sjekk for noen minutter siden.

Den nye trenden er svært utbredt. Og du har kanskje syndet, du også? De fleste av oss har vel i alle fall sjekket ei tekstmelding i fart. Vi må slutte med det. Nå. Fordi det er livsfarlig.

Statistikken er urovekkende og svært dyster lesning: Uoppmerksomhet bidro til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011 til 2015. I minst 12 prosent av alle trafikkulykker er uoppmerksomhet en «betydelig medvirkende faktor». Og det som får oss til å bli uoppmerksom er svært ofte mobiltelefonen. Ikke nødvendigvis at vi snakker i den, men at vi bruker den på nøyaktig samme måte som når vi sitter i sofaen hjemme.

Politiets etterforskning i flere ulykker har avdekket at førerne har hatt mobiltelefonen i hånda eller hatt den i aktiv bruk i ulykkesøyeblikket. – Du merker jo av og til at du ikke får blikkontakt med folk som kommer imot, fordi de er opptatt med helt andre ting i bilen. Da er du åpenbart ikke til stede i trafikkbildet, og bør parkere bilen, sier samferdsels- minister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NRK. Han vil nå ta grep for å få slutt på den livsfarlige uvanen mange bilførere har lagt seg til.


Mobilbruk bak rattet kan snart gi prikker i førerkortet

– De hundrelappene folk får i bøter preller bare av, sier UP-sjef Geir Marthinsen.

Slik reglene er nå før du en bot på 1.700 kroner dersom du blir tatt med mobil-telefonen i bruk under kjøring. De fleste som blir tatt snakker med mobilen mot øret, og blir dermed observert av politiet. De som fikler og taster og leser er det selvsagt verre å avsløre for politiet.

Med andre ord; «Mørketallene» for mobilbruk blant bliførere er enorme. Politiets stikkkontroller — som de åpenbart burde gjennomført oftere, viser dessverre at synderne står i kø.

Bøtene på 1.700 kroner svir tydeligvis mindre enn mild chilli mot ganen. – Hundrelappene preller bare av. Folk blir tatt igjen og igjen, uten at det har noen effekt. Vi kunne stått og skrevet forelegg for mobilbruk hele dagen, men er nødt til å prioritere andre ting også, sier Geir Marthinsen, distriktssjef i UP til Folkebladet torsdag.

Han støtter forslaget fra samferdsels- departementet om å innlemme mobilbruk mens man kjører i ordningen med prikkbelastning. Det vil svi mer, og kanskje få bilførerne til å tenke seg om, og kanskje legge vekk uvanen en gang for alle. Marthinsen sier prating i mobilen er kanskje det minst farlige. Det er sjekkingen av Facebook, Snap, Instagram og andre medier i fart som er livstruende. De få, små sekundene du bruker på å sjekke mobilen og tar oppmerksomheten vekk fra veien, er kanskje det lille øyeblikket du trenger for å unngå en livsfarlig situasjon.

Prikker kan derfor være prikken over i-en i bekjempelsen av mobilbruk blant sjåfører. Forslaget fra samferdselsdepartementet fortjener bred politisk støtte. Allerede har det skjedd alt for mange ulykker, også med dødelig utfall, der mobilbruk har vært «en betydelig medvirkende faktor».

La oss få vekk denne faktoren. La oss holde blikket på veien. Hele tiden. Og sjekke status på mobilen når vi park-erer. Klarer vi det kan vi alle trykke «liker» og kanskje til og med putte på et rødt hjerte.