Kunstig åndedrett i lufta

  Foto: Trond Sandnes (tegning)

De ansvarlige bør prise seg lykkelige over at liv ikke har gått tapt

Steinulf Henriksen, sjefredaktør i Folkebladet
kommentar

Mange av oss har opplevd hvor fundamentalt viktig et helikopter eller ambulansefly kan være når det står om liv. Lyden av rotorer og propeller betyr trygghet. Det tukler man ikke med.

Det er derfor striden om luftambulansen i Norge skaper slike følelser og overskrifter. Hvis det skjer et dødsfall på grunn av krisen som herjer nå, er helvete løs. Og krisen er langt fra over, selv om anbudsvinneren Babcock har tilbudt flygerne i Lufttransport ny jobb. Tilbudet fra Babcock er bare en invitasjon til å forhandle. Og avstanden mellom pilotenes krav og tilbudet de trolig får, er himmelvidt.

Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året. Av ni fly i Norge er seks stasjonert i Nord-Norge. Det er ikke rart — avstanden mellom de store sykehusene er enorm. Eksempelvis er det like langt mellom sykehusene i Finnmark som det er mellom Oslo og Bergen.


Forsvaret hjelper med to ambulansehelikoptre i Finnmark

Forsvaret hjelper Luftambulansetjenesten med helikoptre i både Kirkenes og Lakselv. Det første står klart fra tirsdag kveld.

Da Babcock vant anbudet mente mange at pris ble satt foran kvalitet, med færre piloter og færre reservefly. Ille var det også at anbudet ikke hadde en såkalt virksomhetsoverdragelse, som sikret de ansatte ny jobb i det nye selskapet, slik vi har sett både på hurtigbåt- og bussanbud. Slikt blir det bråk av. Pilotene i Lufttransport søkte seg over i nye jobber eller meldte seg syke. Flere fly har stått på bakken i ukesvis.

Opposisjonen på Stortinget forsøker nå å score billige politiske poenger, ved å kreve anbudet avlyst og kjøre nye runder. Å skrote anbudet vil koste enorme summer. Det stinker voldsomme erstatningssummer lang vei. Blant de som hyler høyest er Ap-leder Jonas Gahr Støre. Har han glemt at det var Ap-regjeringen som i 1988 satte i gang anbud for ambulanseflytjenesten?


– Fare for liv og helse

Ingvild Kjerkol (Ap) krever at helseminister Bent Høie (H) kommer til Stortinget og redegjør for krisen i luftambulansetjenesten.

Det store politiske spørsmålet bør i stedet være om de fire helseforetakene skal ha ansvaret for den operative driften av flyambulansetjenesten. Er det virkelig her kompetansen sitter? Helseforetakene skal drive med helse, ikke luftfart. Det er også på tide med en grundig diskusjon om hvilke tjenester som skal privatiseres — og hvilke som skal være underlagt det offentlige. Det avgjørende spørsmålet er: Bør helt fundamentale deler av akuttberedskapen i Norge i det hele tatt være ute på anbud?

At hele luftambulansetjenesten nå vakler, burde være svar godt nok. At man må be Forsvaret om hjelp for å stille to helikoptre i 24/7-beredskap på Bardufoss, er en annen del av svaret. Plutselig ble helikopterbasen på Bardufoss livsviktig for Norge. Det har den forøvrig alltid vært — problemet er bare at sentrale politikere ikke har forstått det.


Skal tegne kontrakt verdt milliarder

Skal undertegnes i 2017.

Selskapet Lufttransport i Tromsø har hatt ambulanseflyjobben i 27 år. Et stort flymiljø er bygd opp i Tromsø og på andre baser med flygere, teknikere og annet personell. Dette fagmiljøet faller nå sammen som et korthus, og Babcock overtar og flytter vedlikeholdet til Sverige. Slik fungerer anbudsprinsippet, reglene er fulgt og Babcock har ikke gjort noe galt. At de tilbyr politene nesten 25 prosent mindre i lønn er ikke ulovlig, bare i et etisk grenseland.

At reglene er fulgt, betyr ikke at det er slik vi må ha det. Vi må derfor få en politisk diskusjon om bruk av anbud i en så ytterst spesiell tjeneste er fornuftig og forsvarlig. Svaret ligger snublende nært etter å ha sett kollapsen i flytjenesten de siste ukene. Både helseministeren og andre ansvarlige bør prise seg lykkelige over at liv ikke har gått tapt. Dramatiske situasjoner har det vært nok av. Vi vil ikke ha flere.