Mange av oss har opplevd hvor fundamentalt viktig et helikopter eller ambulansefly kan være når det står om liv. Lyden av rotorer og propeller betyr trygghet. Det tukler man ikke med.

Det er derfor striden om luftambulansen i Norge skaper slike følelser og overskrifter. Hvis det skjer et dødsfall på grunn av krisen som herjer nå, er helvete løs. Og krisen er langt fra over, selv om anbudsvinneren Babcock har tilbudt flygerne i Lufttransport ny jobb. Tilbudet fra Babcock er bare en invitasjon til å forhandle. Og avstanden mellom pilotenes krav og tilbudet de trolig får, er himmelvidt.

Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året. Av ni fly i Norge er seks stasjonert i Nord-Norge. Det er ikke rart — avstanden mellom de store sykehusene er enorm. Eksempelvis er det like langt mellom sykehusene i Finnmark som det er mellom Oslo og Bergen.

Opposisjonen på Stortinget forsøker nå å score billige politiske poenger, ved å kreve anbudet avlyst og kjøre nye runder. Å skrote anbudet vil koste enorme summer. Det stinker voldsomme erstatningssummer lang vei. Blant de som hyler høyest er Ap-leder Jonas Gahr Støre. Har han glemt at det var Ap-regjeringen som i 1988 satte i gang anbud for ambulanseflytjenesten?

At hele luftambulansetjenesten nå vakler, burde være svar godt nok. At man må be Forsvaret om hjelp for å stille to helikoptre i 24/7-beredskap på Bardufoss, er en annen del av svaret. Plutselig ble helikopterbasen på Bardufoss livsviktig for Norge. Det har den forøvrig alltid vært — problemet er bare at sentrale politikere ikke har forstått det.

At reglene er fulgt, betyr ikke at det er slik vi må ha det. Vi må derfor få en politisk diskusjon om bruk av anbud i en så ytterst spesiell tjeneste er fornuftig og forsvarlig. Svaret ligger snublende nært etter å ha sett kollapsen i flytjenesten de siste ukene. Både helseministeren og andre ansvarlige bør prise seg lykkelige over at liv ikke har gått tapt. Dramatiske situasjoner har det vært nok av. Vi vil ikke ha flere.