Byggeaktiviteten på Finnsnes for tida har historiske dimensjoner over seg — og kan bare sammenlignes med da det ble reist rådhus, kirke og helsesenter i løpet av få år på 70-tallet. Utviklinga i «hovedstaden» for framtidige Senja kommune er enorm. Men det er også grunn til bekymring. Finnsnes mangler en god og gjennomførbar plan for framtidig trafikkavvikling.

Da Folkebladet sist lørdag oppsumerte alle store prosjekter som reiser seg eller er på gang i byen, kom vi til 11. Trolig snakker vi samlet sett om investeringer på over èn milliard kroner. Det største og mest synlige prosjektet ligger på Lundneset. Fem år etter at Byparken første gang ble lansert, bygges det blokker med boliger og næringsbygg på byens «ansikt mot sjøen», og en ny bydel er i ferd med å finne sin form.

Det er gode nyheter, ikke bare for bypatriotene — men for alle som er opptatt av å bygge en ny kommune med et attraktivt senter som demmer opp for et «sug» både fra nord og sør. Finnsnes er kommet ut av et vakuum som har eksistert helt siden den siste byggeboomen på 70-tallet, og er i ferd med å få en størrelse og en attraktivitet som en småby som skal være regionsenter for 30.000 mennesker bør og må ha. Mange nye prosjekter er på gang — det snakkes om både hotell, flere boliger og nye næringsbygg.

Det er i den videre prosessen det er viktig å ta en fot i bakken og snakke trafikk. Vi har sett tendensene før, og vi ser det tydeligere enn noensinne nå. Viktige veier i sentrum er stengt i byggefasen, og fredag denne uka kunne Folkebladet dokumentere at 13 biler bare i løpet av ett kvarter kjørte ulovlig mot et «innkjøring forbudt»-skilt i havneomådet. Og vi har over lang tid sett at en rekke trafikkløsninger ikke er dimensjonert for den store sentrumstrafikken, ikke minst ved Refa Brygge og i kryssene i sentrum — som attpåtil ikke har lysregulering.

Årsaken til både midlertidige og permanente trafikkutfordringer er åpenbar: Finnsnes har bare har èn ferdselsåre gjennom sentrum; Storgata. Og bare en èn avlastingsvei; Ringveien — som ikke er dimensjonert for slik trafikk, smal som den er og delvis uten fortau. Trafikkbildet framstår derfor som fullstendig kaotisk i perioder — ikke minst når det i tillegg pågår store byggeprosjekter som gjør at viktige sentrumsgater må stenges.

For politikerne i Lenvik, og kommende Senja kommune, er det sikkert hyggelig å se at det bygges nytt på alle bauger og kanter av den lille kystbyen. Men nå er tiden inne for å ta et resolutt grep for framtida — og sørge for ei helt ny trafikkløsning. Dessverre har vi opplevd politisk unnfallenhet om dette tema gjennom flere tiår. Diverse Lenvikpakker og Midt-Tromspakker som også inneholdt tunnel på Finnsnes, har blitt lansert, men endt opp som politisk flopp på et papir. Veien videre — bokstavelig talt, må stakes ut nå, og forpliktende vedtak må gjøres i tett samarbeid med Statens vegvesen og fylkeskommunen. Fylkets tredje største by kan ikke leve med en slik trafikksituasjon i flere år framover.

Og løsningen er tredelt. Det må bygges tunnel for tungtransport og gjennomgangstrafikk, nedre del av Storgata må bli gågate og Ringveien må rustes opp som hovedferdselsåre gjennom sentrum. Strenge miljø- og sikkerhetshensyn må tas, slik at trafikken går effektivt og myke trafikkanter ivaretas. Slike grep er en selvfølge i de fleste andre norske byer.

Først når dette er løst kan planleggerne gå videre med de neste stegene av byplanlegginga og utvikling. Og det haster. Byen Finnsnes kan ikke fortsette sin ferd inn i en trafikkmessig blindvei.