NRK er det ubestridte flaggskipet i den norske medieflåten. Nå heiser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen hvitt flagg, og ber sine seere og lyttere om våpenhvile.

Men det er fortsatt støy på sendinga i NRK. Det er selvsagt ikke overraskende i en allmennkringkaster som har enorme journalistiske ressurser i en tid da de fleste andre mediehus kutter og skrenker inn. Det provoserer også norske redaktører at NRK satser tungt på nett og sosiale medier, og at stoffet legges ut gratis der andre mediehus legger journalistikken bak betaling. Oppfatningen er at NRK bør konsentrere seg om TV og radio, men for NRK-organisasjonen er det selvsagt en umulighet i den «nye medievirkeligheten», ikke minst for å rekuttere unge seere.

Men det er også en annen historie om NRK. Den handler om samarbeid, der NRK byr opp til dans med lokale og regionale mediehus. I Troms har dette fungert helt strålende. NRK samarbeider med de lokale mediehusene om meningsmålinger, politiske debattmøter og direktesending av fotballkamper. Folkebladet og NRK Troms står eksempelvis sammen om «På kaikanten»-debatten under Husøydagan, og begge parter sparer store ressurser og skaper et bedre journalistisk produkt.

Nå skal kulturminister Trine Skei Grande utforme en ny mediepolitikk, og også vurdere NRKs rolle og lisensen. Hun bør sørge for et fortsatt sterkt NRK, som kan gi oss gode distriktssendinger og stoff fra hele Norge i de nasjonale nyhetssendingene.