De store mediekonsernene har tatt for seg de siste årene med glupsk appetitt. Det forandrer landskapet i medieverden, også i nord. Både Polaris Media, som Folkebladet er en del av, og Amedia-konsernet har gjort oppkjøp de siste dagene som både styrker og utfordrer de redaktørstyrte mediene — forhåpentligvis til beste for nordnorske lokalsamfunn.

Før helga det klart at lokalavisa Hammerfestingen ble oppkjøpt av konsernet Amedia og dermed havner under samme paraply som Finnmark Dagblad, Finnmarken, Finnmarksposten og den andre nyervervelsen Sør-Varanger avis.

Folkebladet er en del av konsernet Polaris Media — som sist uke foretok to oppkjøp i nord, både mediehuset Kulingen i Ørnes og fiskeriavisa Kyst og Fjord. Det gir viktig posisjonering, men for oss i Folkebladet gir dette også nye og spennende muligheter på innholdssiden.

Da må vi gi rom mange stemmer og være opptatt av å speile lokalsamfunnene slik de er, inkludert mangfoldet rundt oss

Fiskeridekningen har i stor grad blitt overlatt til fagaviser de siste årene, og muligheten for Folkebladet og Polaris Media er å styrke næringsjournalistikk på et viktig område for hele landsdelen. Med base i Kjøllefjord har Øystein Ingilæ & Co bygd opp imponerende kompetanse de siste 11 årene. Det gir fantastiske muligheter.

Den samme utviklingen skjer ellers i medieverden, spesielt på grunn av det digitale skiftet og nådeløs konkurranse med sosiale medier. Google og Facebook er blant gigantene som har spist av reklamemarkedet gjennom mange år. Det har gjort at redaktørstyrte medier har måttet omstille seg lynraskt — og svaret har vært å ta betalt for innhold. Brukerinntektene og fotballrettigheter har vært to av bærebjelkene for mange.

Det store spørsmålet er hva dette betyr for differensieringen av mediene lokalt og regionalt. Med samme eiere og behov for både stordrift og utveksling av innhold, kan det bli mer likhet enn konkurranse. Det er her redaktørene og mediene må ha ryggrad til å bruke kreftene på å lage en lokalavis som betyr en forskjell for folk, primært gjennom god og kritisk journalistikk i en digital informasjonsflom.

Det kan skje i samarbeid med andre og med større muskler, men vi må betjene lokale brukere i tråd med samfunnsoppdraget. På stort alvor. I framtida vil vi se at man leter etter løsninger som fungerer for mediehusene og brukerne.

Mediene i Norge har svært høy tillit hos brukerne, ikke minst lokale medier som er nært på problemstillingene på grasrota. Da må vi gi rom mange stemmer og være opptatt av å speile lokalsamfunnene slik de er, inkludert mangfoldet rundt oss. Det er viktigere enn noen gang, slik verden framstår i øyeblikket med en suppe av Fake News.

Minileder: Skryt til Tiril

Tiril Johansen (28) fra Botnhamn fullførte «verdens hardeste triatlon» sju måneder etter at hun ble mamma for første gang. – Hun er ikke typen som skryter, sier supporter-pappa Egil Johansen til Folkebladet.

Men det har Tiril jaggu all grunn til å gjøre! Gratulerer!