Lørdag 19. mars kommer Stein-Gunnar Bondevik med et viktig synspunkt, men med en noe populistisk overskrift. Jeg velger å bruke den samme overskriften i håp om flere klikk, sånn at også mitt syn belyses.

Som en av disse påståtte frilynte politikerne i Senja, det var forøvrig i Lenvik-tiden at scooterkjøringen ble satt i organiserte former på Lenvikhalvøya, må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i påstanden om å være frilynt. Når det kommer til ulovlig scooterkjøring er jeg stikk motsatt av tolerant, liberal og fordomsfri. Bøtesatsene er alt for lave og kontrollene alt for få.

I ditt innlegg drar du sammenligningen mellom heimbrent og polet. Dette er en kjempegod sammenligning med scooterkjøring. I dag er det lenge mellom hver gang vi hører om hjemmebrenning og enda lengre mellom hver gang det serveres i lystig lag. Årsaken, basert på min superenkle forskning, vil jeg tro er at lovlige varer er tilgjengelig i et regulert system til overkommelige priser.

Derfor er jeg av den klare oppfatning av at ved å regulere scooterkjøringen, som har foregått i ulovlige former både på Lenvikhalvøya og resten av regionen siden motorferdselsloven ble innført 1/1-78, vil vi unngå at hele fjellet brukes til scooterkjøring. På denne måten kan alle typer friluftsliv leve hånd i hånd. Vil du gå på ski i tråkket løype finnes det gode muligheter for dette, vil du gå i uberørt natur er Lenvikhalvøya så stor at det skal nok gå fint det også.

Den regulerte scooterløypen kom på plass etter en lang planprosess hvor innbyggere, grendeutvalg, næringsliv, idrettslag og bygdelag ble invitert til høringer. Det var mange gode høringsinnspill fra lokalbefolkningen og organisasjoner. Mange hadde merknader til høringen, alle unntatt èn var positiv til etableringen, men de fleste innspill forbedret løypen både for friluftsmenneske med og uten motor.

Innspillene gikk blant annet for å øke avstand mot vannkilder, legge traseen slik at tur-løyper ble trakket, flytte traseen lenger unna eksisterende turområder eller at lokalkjente viste at områder hadde vanskelig fremkommelighet.

Til hviningen i fjellet utenfor løypa har jeg noen meninger. Du sier ikke at du gjør det, men jeg hater ulovlig scooterkjøring. Jeg fatter ikke det skal være nødvendig å oppføre seg som noen respektløse idioter som ødelegger både for dere som nyter friluftslivet med bakglatte ski og gamasjer, eller sånne som meg som er litt mer bedagelig anlagt og liker å komme frem til kosen i marka uten alt for mye slit.

Det viktigste er at vi alle sammen respekterer hverandre, har folkeskikk og følger reglene

Det jeg antar du og jeg har til felles, du med dine Madshusski og jeg med min Ski-doo, er at det å komme ut i marka med familie, venner, kakao, pølse og kvikklunsj er kvalitetstid. Det er et fantastisk miljø å lade batteriene i og flotte omgivelser for å treffe folk.

Jeg er veldig glad for at du har en positiv opplevelse av familien på to scootere som skulle på fisketur, det er sånn de fleste i scooterfolk er. Akkurat som i alle andre miljøer er de fleste lovlydige og ærekjære mennesker, men blant ski- og scooterfolket finnes også de som velger å utfordre elementene som utsetter både seg selv og redningsmannskaper for farer, bilister som driter i 30-sonen forbi skoler og folk som koker brennevinet hjemme i stede for å stikke innom han Roger å gjøre innkjøpet lovlig.

Midt-Troms Motorferdselsforening (MTMF) som drifter scooterløpyen har stor fokus på å stoppe ulovlig kjøring, og det er en streng indrejustis blant scooterfolket. MTMF har ikke noen sanksjonsmuligheter mot idiotene. Derfor vil jeg oppfordre politiet og Statens Naturoppsyn (SNO) om å avholde mange kontroller både på Lenvikhalvøya og i resten av landet. For ulovlig kjøring utenfor regulerte løyper må vi ha null-toleranse for.

Avslutningsvis vil jeg si at mitt ultimate fristed er naustet vårt. Her har jeg kajakken liggende. Bål-panna, campingstolen og kaffekoppen er heller aldri lagt unna. Å ta seg frem på havet i kajakk er for meg en helt fantastisk måte å se verden på. Tilfeldig vis ligger naustet mitt der Gisundet er på sitt aller smaleste. Om sommeren er det stor båt-trafikk av folk som enten er ligger på seigrunnen eller bare er ute å koser seg med målløs gåing med båt for at det er en fin måte å være friluftsmenneske på.

Og selv om motorbåten bare har eksistert i drøyt 100 år av vår 9.000-årige historie her i området, har tanken aldri slått meg om at lyden av disse motorbåtene skulle vært erstattet av skvulpet fra åretakene eller krusningene i baugen når det ble brukt seil, slik våre forfedre benyttet for å komme seg frem på havet.

Friluftsliv kan være så mangt. For meg er det scooter og kajakk — for andre er det ski og påhengsmotor. Det viktigste er at vi alle sammen respekterer hverandre, har folkeskikk og følger reglene. Gjør vi det kan alle kose seg med sin versjon av friluftsliv.