Innstillingen fra ekspertutvalget som har lagt fram «Forslag til nytt inntektssystem for fylkeskommunene fra 2024», vekker sterke reaksjoner langs kysten. Forslaget innebærer en omfordeling av 700 millioner kroner fra kystfylkene til det sentrale østlandsområdet, og er helt uakseptabelt. Nå ruster kystfylkene seg til kamp.

Når det skal innføres nytt inntektssystem for fylkeskommunene er likeverdige forhold i hele landet et viktig mål. Forslaget bidrar ikke til dette, tvert imot. Det må store endringer til for at dette forslaget skal være politisk akseptabelt. Saken er nå ute på høring, og kommunal- og distriktsdepartementet skal endelig beslutte nytt inntektssystem i forbindelse med fremleggelsen av kommuneproposisjonen for 2024.

Jeg viser til høringsuttalelsen som ble vedtatt av et enstemmig Troms og Finnmark fylkesting den 14.2.2023. Her påpekes det at det faglige grunnlaget for innstillingen fra ekspertutvalget er mangelfullt, inkonsistent og at konsekvensene er utilstrekkelig utredet.

Forslaget fra ekspertutvalget slår veldig forskjellig ut for de to nye fylkene, der Troms ligger an til å tape anslagvis 116 millioner kroner, mens Finnmark får økt sine rammer med om lag 90 millioner kroner. Senterpartiet mener det er viktig at begge de nye fylkeskommunene kommer godt ut i det nye inntektssystemet, og at Troms blir løftet uten at det går utover Finnmark.

Ekspertutvalgets forslag om å innlemme midlene til opprusting og fornying av fylkesveg i det ordinære fylkesvegkriteriet, er en dramatisk endring

Ekspertutvalget legger opp til en hovedmodell og en alternativ modell for kollektivtransport som slår sammen buss, bane og hurtigbåt. For kystfylkene, som er avhengig av båttransport, er hovedmodellen til ekspertutvalget en fullstendig uakseptabel modell. Her må vi få en modell som ivaretar kystfylkene. Det er viktig at det nye inntektssystemet retter opp urimelige utslag fra tidligere revisjoner av båt og fergenøkler i 2015 og 2018.

Grunnlaget for trengselsfaktoren er også utfordrende. For eksempel gis det ikke uttelling for Tromsø, der byområdene samlet har mer enn 50.000 innbyggere, når SSBs tettstedsdefinisjon ukritisk legges til grunn. Dette er forhold som det må rettes opp i før behandling i Stortinget. Denne faktoren må gis uttelling for hele Tromsø, som Nord-Norges største by, ikke bare for deler av byen.

Irene Lange Nordahl Foto: Privat

Senterpartiet er sterkt kritisk til at kostnadsdrivere knyttet til båt og ferger ikke er inkludert i kostnadsnøklene. Vi er opptatt av at det i inntektssystemet som blir gjeldende blir sørget for at båtfylker og veiløse samfunn fortsatt kan ha et godt båttilbud, slik at vi sikrer bosetting også i disse samfunnene.

Etterslepet på fylkesveinettet er stort, også i Troms og Finnmark. Det er derfor viktig at midlene til å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier ikke svekkes. Ekspertutvalgets forslag om å innlemme midlene til opprusting og fornying av fylkesveg i det ordinære fylkesvegkriteriet, er en dramatisk endring. For å løfte standarden på disse veiene mener Senterpartiet det er behov for langsiktig satsning for styrking av fylkesveiene.

Vi mener også at Nord-Norge-tilskuddet må styrkes. Dette er et verktøy vi må hegne om for å styrke landsdelen.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her