Senterkvinnene i Troms krever nå at regjeringen prioriterer lovfesta rett til et skolemåltid om dagen til elever i grunnopplæringen. Dette må lovfestes fra 2023.

Norge er et av få land i Europa som ikke tilbyr alle elever et måltid om dagen. Det finnes forskning fra land som har tilbudet elevene skolemat i over 50 år, som for eksempel Sverige som innførte varm skolemat fra 1946 og for alle i 1970. Forskning her viser at dette gir langtids helse- og læringseffekter som gir den enkelte et bedre liv.

Mange vil hevde at problematikken med gratis skolemat er noe som hører fortiden til, den gang levekårene for de fleste i Norge var mye lavere. Selv om levekårene for de fleste i dag har blitt mye bedre, så har forskjellene mellom de som har mye og de som har lite økt betraktelig i Norge.

Å lære om lokal matkultur og det å lære elevene å bli glad i økologisk mat er viktig å ta med inn i planleggingen

Regjeringen er opptatt å utjevne forskjellene. Mat i skolen vil ha med seg denne dimensjonen. Det er i dag mange som ikke har med seg mat på skolen, og skolen må ved hjelp av SFO og ansatte, sørge for at de får et måltid. Dette er stigmatiserende. Et måltid for alle vil bidra til et avbrekk i skolehverdagen med påfyll av energi gjennom et sunt måltid spist i fellesskap. En mobber ikke den en deler et måltid med.

Helsedirektoratet har i sin veileder påpekt viktigheten av et måltid i skolen. De skriver:

«For mange elever utgjør måltider i skolen en vesentlig del av deres daglige inntak av mat og drikke, enten maten er medbrakt eller blir servert. Mat og måltider i skolen har derfor stor betydning for elevenes kosthold og matvaner, og dermed helse. Velorganiserte måltider og gode måltidsopplevelser betyr mye for trivsel og kan bidra til et godt læringsmiljø.»

Det er altså ingen grunn til å vente lenger. Det er gjennomført mange prøveprosjekter med mat i skole hvor en har prøvd ut ulike former som skolefrokost, et måltid midt på dagen, varm og/eller kald mat. Effekter og hvordan en bør innrette ordningen med mat i skole er dokumentert gjennom erfaringer og forskning.

Italia har satset på skolemat og undervisning om mat koblet sammen med lokal matproduksjon og mattradisjoner. Italienerne har fokus på kvalitet og miljø, og prøver å bruke mest mulig økologisk mat.

Vi ser for oss at lokale bønder og fiskere i Norge får være med på noe lignende. Senterkvinnene i Troms mener at erfaringene fra Italia med å koble mat til undervisning, lære om lokal matkultur og det å lære elevene å bli glad i økologisk mat er viktig å ta med inn i planleggingen når skolemat innføres i Norge.