Har Forsvarsjef (FSJ), sjef Forsvarsmateriell og sjef Luftforsvaret gitt for raske anbefalinger til regjeringen om oppsigelse av kontrakten med NATO Helicopter Industries (NHI) om 14 NH90 og krav om tilbakebetaling av fem milliarder kroner?

Når over 550 NH90-helikoptre er bestilt fra NHI, og over 471 NH90-helikoptre er levert, hvor akkumulerte flytid overstiger 330.000 timer, er det all grunn til å stille spørsmål om hvorfor Norge som eneste land sier opp kontrakten og krever tilbakeført kjøpesummen. Og dette mens det er krig i Europa i regi av en svært aggressiv nabo i øst. Sverige og Australia har riktignok besluttet å skifte ut sin NH90-flåte raskere enn opprinnelig planlagt.

Hvis tilgjengelighet og brukbarhet er hovedårsaken til oppsigelsen av kontrakten med NHI har Riksrevisjonen tidligere uttalt at Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvaret ikke har fulgt opp anskaffelsen godt nok. Antall operative NH90 synes i dag å være tilstrekkelig til å dekke Sjøforsvarets behov. Reservedelssituasjonen har bedret seg og gangtidskomponenter er tilgjengelig.

Var det aldri aktuelt med en «second opinon» og en plan for anskaffelse av nye maritime helikopter til Kystvakten og fregattene før oppsigelsen av kontrakten? Nå tappes Maritim helikopterving på Bardufoss for kompetanse til fordel for andre systemer i Luftforsvaret og det kan ta mange år før nye maritime helikopter vil være tilgjengelig.

Er det så enkelt å få flere årsverk og regenerere den maritime helikoptre kompetansen ved Bardufoss flystasjon, når den først er blitt fjernet?

Er det en ønsket og planlagt nedbygging av kompetansemiljøet på Bardufoss flystasjon? Allerede i brev til Forsvarsstaben den 10. desember 2021 anbefaler sjef Luftforsvaret en samling av NH90-systemet under en skvadron på Haakonsvern, der ansvaret for logistikken, herunder nødvendig eiendom, bygg og anlegg (EBA) og kompetanse, bæres av en strategisk partner som etablerer sin virksom på Flesland. Dette ble ikke aktuelt.

I sitt innspill til Forsvarskommisjonen 16. mai 2022 forskutterer sjef Luftforsvaret en avslutning av NH90-programmet til fordel for redningshelikopteret AW101, kampflyet F35 og det maritime overvåkningsflyet P8. Dette skjedde tre uker før regjeringen valgte å si opp kontrakten. Han hevdet ytterligere at for maritime helikopter ville det uansett ta år før nye systemer kan være på plass, og nye personellressurser kan bygges opp i takt med innfasingen av disse.

Rolf Austgard Foto: Gjermund Nilssen

At anskaffelsen av nye maritime helikopter til erstatning for NH90 ville ta flere år var nok godt kjent i fagmiljøene ved terminering av kontrakten med NHI. Når det gjelder kjøp av det mye omtalte Seahawk-helikopteret gjennom Foreign Military Sale (FMS) fra USA ligger det fem land foran Norge i prioritet, som til sammen har bestilt 61 helikopter. Norge vil tidligst kunne motta nye Seahawk i 2027 eller 2028 hvis ikke andre land vil fravike sin prioritet og bestilling.

Å låne eller leie brukte Seahawk fra USA har også utfordringer. Amerikanerne har selv problemer med å holde sin Seahawk-flåte operativ, og av erfaring blir tilgangen på kritiske deler til fly og helikopter vanskelig å få levert når spenningen i verden øker. I dagens situasjon er det få nasjoner som vil avgi reservedeler.

Amerikanske Seahawk har også en annen feste-anordning ved landing på helikopterdekk. US Navy benytter et dekk-landingssystem som kalles RAST (Recovery Assist Secure and Traverse), mens de norske fartøyene er utstyrt for helikopter med Harpoon. Dette må nødvendigvis bygges om ved leie eller lån av brukte Seahawk.

Hvis en tidsriktig kunnskap om tilgjengeligheten til NH90 var kjent og tidshorisonten om levering av nye maritime helikopter til Kystvakten og fregattene var opplyst til beslutningstagere, ville kontrakten med NHI neppe blitt sagt opp. Her må nytteverdien vurderes opp mot kostnader. Et helt nytt våpen system som NH90 vil følge en badekarkurve med størst kostnader ved innfasing, en utflating ved drift og en kostnadsøkning ved «end of life cycle». NH90 vil høyst sannsynlig være operativ og støttet av NHI frem til 2070 eller 2080. I et slikt perspektiv vil investeringer i flygerutdanning, teknikere og reservedeler til NH90 være målrettet og kostnadseffektivt.

Forstår jeg Arbeiderpartiet og Senterpartiet rett, både lokalt, regionalt og nasjonalt, var de ikke forberedt på at nærmest alt personell med helikopterkompetanse ved Maritim helikopterving på Bardufoss flystasjon skal overføres til andre systemer og andre flystasjoner ved oppsigelse av kontrakten med NHI. Det vil uansett ta år før nye systemer kan være på plass, og nye personellressurser kan bygges opp i takt med innfasingen av disse hevder sjefen for Luftforsvaret. Er det så enkelt å få flere årsverk og regenerere den maritime helikoptre kompetansen ved Bardufoss flystasjon, når den først er blitt fjernet?

Det finnes ingen «quick fix» for å få helikopter til Kystvakten og fregattene uten å reaktivere avtalen med NHI. Hvis Forsvaret skulle tape en rettssak med NHI og blir stående som eier av 14 NH90 og et reservedelslager, hvem skal da vedlikeholde helikoptrene, og hvor skal de ha sin hjemmebase når de ikke er embarkert på Sjøforsvarets helikopterbærende fartøy?