Målselv er en utypisk distriktskommune, med stort potensial når det gjelder rutetrafikk, et potensiale vi i Målselv Senterparti føler ikke er godt nok utnyttet.

Bardufoss lufthavn har et uutnyttet potensial. Dette skyldes i stor grad at vi kun har et flyselskap som opererer her, med et begrenset ruteprogram og «ubegrenset» prising. Noe som kommer spesielt godt til uttrykk i langhelger. Dette gjør at sivile, og også Forsvaret som har avtale med SAS, rutinemessig benytter andre lufthavner. Gjorde det selv for to uker siden i et forsøk på å bestille langhelg sørpå i pinsen. Da varierte prisen for aktuelle ruter mellom 10.000 og 16.000 kroner for to på tur/returbilletter, litt avhengig retur tid/dato. Dette samtidig som flyselskap reklamerer med 699 kroner for å se Europa ut fra Oslo.

Priser og begrenset kapasitet gjør at mange som normalt burde sokne til Bardufoss lufthavn benytter andre lufthavner. Dette reduserer det som burde vært et normalt passasjergrunnlag.

Odd-Arthur Larsen Foto: Gjermund Nilssen

Målselv Senterparti har også engasjert seg i å få utvidet rutetilbudet, og om mulig å komme inn på FOT-rutesystemet*, for å oppnå bedre tilbudet og pris.

For reisende som ikke har flybussforbindelse til lufthavna, hadde en løsning vært at regionale og lokale bussruter svingte innom lufthavna. Pr i dag er det ingen naturlig lenke mellom bussholdeplassen i sentrum og lufthavna. Et bedre busstilbud i Målselv har Senterpartiet etterlyst tidligere, nå også ungdommen, (ref Nye Troms 12. mai).

Målselv Senterparti vi fortsette å jobb for både et bedre fly- og busstilbud for det naturlige trafikknutepunktet Bardufoss er for regionen.

*FOT-ruter, se https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/luftfart/statlig-kjop-av-flyruter/id2076452/

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her