Venstre har ikke tro på reversering, det har de ettertrykkelig slått fast mange ganger. Bortsett fra når det passer inn i deres virkelighet. Venstre har nemlig en ukuelig tro på at reversering av termineringen av NH90-kontrakten, er riktig. Venstre tror at NH90 er den eneste løsningen for å beholde helikopter-miljøet på Bardufoss. Så feil kan man ta! Senterpartiet ser andre løsninger og muligheter.

Rett skal være rett, jeg likte ikke at man terminerte NH90-kontrakten, uten at man hadde en plan for en snarlig erstatter. Når kontrakten allikevel er sagt opp, så er det fornuftig å se opp og frem – ikke tilbake. Hva vil være kloke løsninger for å sikre norsk maritim helikopterkapasitet og kompetansen som har tilegnet seg? Det gjelder å anskaffe et nytt helikopter raskt og man må i mellomtiden sørge for å beholde kompetansen på Bardufoss. Venstre sitt svar er en dårlig løsning.

NH90 er et fantastisk helikopter — når det flyr!

Men ett av hovedproblemene er at det flyr forferdelig lite. I et innlegg av Venstres Roar Sollied og Irene Dahl, gjengitt i både NT (18/1) og TF (18/1), så kan vi lese at 470 produserte helikoptre har levert rundt 330.000 flytimer. Dvs ganske nøyaktig 700 flytimer i gjennomsnitt pr helikopter. I Norge var ambisjonene i utgangspunktet at 14 NH90 skulle levere til sammen 5400 flytimer, det vil si under 400 timer pr enhet. I ettertid er det stilt spørsmål ved om dette er realistisk og man har operert med tall på 150 flytimer pr enhet (totalt 2100 flytimer). Konklusjonen er uansett at NH90 ikke kommer til å levere på de norske forventede flytimene og definitivt ikke på det snittet som andre lands helikoptre ligger på.

NH90 Foto: Mats Grimsæth / Forsvaret

I alt 15 land har på et eller annet tidspunkt bestilt NH90. Fem av disse, altså hele 33 prosent har valgt, eller er i ferd med å velge det bort igjen. Portugal sa opp kontrakten før noen helikoptre kom. Belgia og Australia har opplevd de samme problemene som Norge og har sagt opp sin kontrakt. Og Sverige har annonsert at de vil bytte ut NH90, lenge før tiden. Helikopteret er altså ikke problemfritt. I Norge har en flytime på NH90 kostet kr 600.000, som er ca 4 ganger mer enn Sea King’en. Så i tillegg til å fly lite, så er NH90 også fryktelig dyrt i drift.

Av de 14 landene som har fått NH90, har en rekke land som Australia, Finland, Hellas, New Zealand, Norge, Oman, Spania og Sverige, alle opplevd store forsinkelser i leveransen. Noe som blant annet har medført at de tidligst leverte helikoptrene har hatt systemer som etter hvert har gått ut av produksjon, som igjen har medført nødvendig oppgradering, selv før de siste helikoptrene har blitt levert.

Mange av landene som har NH90, har opplevd en rekke feil og mangler etter hvert som helikoptrene skal sertifiseres for bruk. Flere land har i perioder måtte sette deler eller hele av sin flåte på bakken. Ifølge Gro Jære, direktør i FMA, så er antall feil på den norske utgaven av NH-90 i forhold til flytimer, 40 ganger større enn forutsatt (TU, 10/6-22). Til tider har det norske Forsvaret kun hatt et eneste helikopter i drift, andre ganger ingen, fordi NH90 har stått på verksted.

Det er lett å være etterpåklok, slik Venstre forsøker å fremstå. Det kan i den sammenheng være greit å minne Sollied og Dahl om at Venstre har vært en del Solberg-regjeringen. I 2017 og 2019 var spørsmålet om terminering av kontrakten oppe til diskusjon. Venstre kunne ved begge anledninger tatt til ordet for å bestille ett nytt maritimt helikopter. Det gjorde de ikke.

Oppsummert. Venstre vil ha et helikopter som er kraftig forsinket i leveransen og som det vil koste store summer å oppgradere. Venstre vil ha et helikopter som står mer på bakken, enn det flyr. Venstre vil ha et helikopter som er svært dyrt i drift og som gir oss mindre forsvar totalt sett. Venstre vil beholde ett helikopter som vil bidra til å dra ut tiden det tar å skaffe ett nytt. Enten fordi det ikke er økonomi til det, eller fordi Norge sannsynligvis ikke vil prioritere nye helikoptre hvis man tross alt velger å beholde NH90.

Senterpartiet vil bestille ett nytt maritimt helikopter. Når man nå er uten denne helikopterkapasiteten, så vil selvfølgelig dette i seg selv bidra til sette fart i bestillingen av et nytt helikopter. Senterpartiet ser andre muligheter for å beholde mest mulig av personellet og kompetansen på Bardufoss. Økning av antall lærlinger, opprettelse av skvadronsledelse for Hær-helikopter, flytting av Bell412 nordover og kursing av personell på nytt helikopter er alle relevante løsninger. Dessuten skal Norge fortsatt skru på NH90.

Venstre har flere ganger hevdet at Senterpartiet bare vil reversere til gamle utdaterte løsninger. Nå er det Venstre som ser seg tilbake, mens Senterpartiet ser opp og frem.