Å gjøre Bardufoss flystasjon om fra å være Forsvarets hovedbase for helikopter for 330-skvadronen, 334-skvadronen, 337-skvadronen og 339-skvadronen til en enskvadronsflystasjon, som nå er uten helikopter, er et politisk feilgrep uten sidestykke.

Bardufoss flystasjon var hovedbase for Forsvarets helikopter i planperiodene 2009-2012 og 2013-2016, og ble åpnet av statssekretær Øystein Bø (Høyre) etter at det var brukt nærmere én milliard kroner i ny infrastruktur og rehabilitering av eldre infrastruktur. Til slutt i innlegget vil jeg for en virkelighetsorientering for besluttende myndighet, regionale og nasjonale politikere, gi en kort oversikt over eksisterende helikopter-infrastruktur.

Forsvarets styrker må være der hvor trusselen er størst

Kystvakten, fregattene og Hæren er i dag uten helikopter. Det er kostnadseffektivt å samle utdanning, trening, bakke- og vedlikeholdsorganisasjonen på den stasjonen hvor helikopterskvadronene er stasjonert når de ikke er i felt, embarkert på fartøy, i internasjonale operasjoner eller har detasjement til andre avdelinger eller flystasjoner. I så måte ligger Bardufoss i kjerneområdet til Hæren, nært de prioriterte operasjonsområdene til Sjøforsvaret og med kort flytid til Narvik, Harstad og Tromsø.

Rolf Austgard Foto: Gjermund Nilssen

Hvis forsvarssjefen i sine anbefalinger og regjeringen ser bort fra å videreføre kompetansemiljøet og å utnytte den nye og renoverte infrastrukturen på Bardufoss i den fremtidige helikopter-strukturen må det være andre grunner for dette enn kostnadseffektivitet, reell forsvarspolitikk og den sikkerhetspolitiske situasjonen som gjør dette.

Forsvarets styrker må være der hvor trusselen er størst. Dette må de politiske partiene på Stortinget kunne svare for — ikke minst regjeringspartiene Ap og Sp.

Hovedbasens helikopter infrastruktur er i hovedtrekk:

* Nytt skvadronsbygg – 3.000 m2 for flere skvadroner med kontorer og operasjonsrom.

* Hangar 6 ny – 6.000 m2 med vedlikeholdsdokker og hjelpeverksteder.

* Hangar 2 restaurert og nytt tak, for brukervedlikehold av helikopter, garasjering og lager av utstyr.

* Hangar 4 tilpasset med kontorer, vedlikeholdsdokker og hjelpeverksteder.

* Hangar 5 tilpasset for vedlikehold og garasjering.

* Drivstoffanlegg med tilførsel fra mottakshavn.

* Ny brannstasjon – 2.350 m2.

* I front av H6, H2, H4 og H5 26.000 m2 operative flater for helikopter.

* I tillegg har flystasjonen våpenlager, verksted og lager for redningsutstyr og delelager.

* Infrastruktur, fjellanlegg og arealer for mottak av alliert støtte og kampflyskvadroner er ikke nevnt.