Olav Lindrupsen Foto: Vidar Eng

Tromskomiteen for jernbane har vært aktiv helt siden 1977. Nå har vi utnevnt to æresmedlemmer, Terje Karlsen og Olav Lindrupsen, for lang og tro innsats i arbeidet for å få bygd jernbane også i den nordligste delen av landet.

Terje Karlsen er født i Gratangen i 1931. Etter befalsutdanning og lærerutdanning var han lærer i Kirkenes og Sør-Troms og fra 1964 rektor i Lavangen. Han har også vært aktiv i lokalpolitikken for Arbeiderpartiet i flere kommuner, lengst i Lavangen der han nå bor.

Hele tiden har Terje Karlsen engasjert seg i arbeidet for Nord-Norgebanen, både i Arbeiderpartiet og i flere tiår i Tromskomiteen for jernbane. Det har vært mange skuffelser og noen oppturer i alle disse årene, men han har ikke gitt seg. Mange politikere i eget og andre partier har han kontaktet direkte og argumentert, påvirket og presset på for at hele landet skulle bindes sammen med jernbane.

Om et år er det 100 år siden Stortinget i 1923 vedtok å bygge en jernbane fra Setermoen i Bardu til Balsfjorden. Da er det på tide med et forpliktende vedtak om Nord-Norgebanen

Olav Lindrupsen er født i Tromvik i Tromsø i 1939. Etter fire år som fisker og 11 år som sjømann var han ansatt i fagbevegelsen i Tromsø fra 1984. Mange husker også at han var en markant leder i Tromsø Faglige Samorganisasjon fra 1984 til 1995. Nord-Norgebanen har han brent for hele tiden. En stor seier for Olav Lindrupsen var da LO-kongressen i 1985 gikk inn for å bygge Nord-Norgebanen.

Han ble også aktiv i Tromskomiteen for jernbane, og i hele 19 år fra 1996 til 2014 var Olav Lindrupsen leder i Tromskomiteen. Dette var vanskelige år etter at Stortingets flertall i 1994 stemte nei til å bygge Nord-Norgebanen, men Olav Lindrupsen ga seg ikke og har en stor del av æren for at stemningen har snudd de siste ti årene.

Her må vi også nevne den første lederen i Tromskomiteen, Magnar Hellebust, som levde fra 1914 til 2008. Han var jurist, Venstre-politiker og rådmann i Harstad fra 1947 til 1983. Hellebust var sentral i arbeidet med å få bygd Tjeldsundbrua og Evenes lufthavn. Han arbeidet også iherdig for å få bygd Nord-Norgebanen og satt som leder i Tromskomiteen for jernbane i 17 år fra 1977 til 1995. Om et år er det 100 år siden Stortinget i 1923 vedtok å bygge en jernbane fra Setermoen i Bardu til Balsfjorden. Da er det på tide med et forpliktende vedtak om Nord-Norgebanen.