Flystreiken rammet på verst tenkelig tidspunkt. For SAS. Og for feriehungrige nordmenn. SAS risikerer konkurs dersom ikke ledelsen kommer til enighet med pilotene raskt. Og det er samtidig vondt å se hvor mange som nå får feriedrømmen ødelagt — ikke minst barnefamilier som har spinket og spart og ventet i over to år på å få feriedrømmen realisert.

Både SAS-ledelsen og de 900 streikende pilotene får så hatten passer av frustrerte flypassasjerer. Man skal i en slik situasjon være ytterst forsiktig med å fordele skyld. Men for SAS-ledelsen er det neppe taktisk lurt å opptre såpass bøllete som toppsjefen selv:

– Avgjørelsen om å gå ut i streik viser en sjokkerende liten forståelse for den kritiske situasjonen som SAS befinner seg i, sa SAS-direktør Anko van der Werff på pressekonferansen etter at streiken var et faktum.

Det kan han selvsagt mene — men å rope det ut og samtidig si at pilotene nærmest ønsker å velte hele selskapet bidrar neppe til bedre forhandlingsklima. Og det er ikke til å unngå at det blir fokus på van der Werffs årslønn på 12,5 millioner kroner.

Det kan forlenge selskapets liv, men også streiken

«Så lenge partene sitter sammen, viser det en reell vilje til å bli enige», var kommentatorer og eksperter enige om da klokka tikket mot 12.00 mandag. Men de tok katastrofalt feil. De utsatte fristene som mange trodde var et signal på at det nærmet seg løsning, var i stedet et tegn på at pilotene og ledelsen var uoppnåelige høydemeter fra hverandre. Det ble streik med et brak, og hundrevis av flygninger ble kansellert.

Og nå rammes altså tusenvis av nordmenn. Noen kom seg til Oslo, men ikke videre ut i Europa — andre sitter igjen hjemme. Og det er nesten verst for oss nordlendinger. Her er alternativene svært få. Togene fra Narvik og Fauske er fulle. Flyr, Norwegian og de andre flyselskapene er svindyre eller fulle. Noen tar bilen fatt og kjører i ett døgn sammenhengende til Oslo. Fra Alta settes det opp buss til Gardermoen. Desperasjonen tar mange som har billetter videre ut i verden, som står i fare for å være null verdt.

SAS-pilotene mener de har vist reell forhandlingsvilje, og har gått med på endringer som gir besparelser for SAS. Men hver gang forhandlingene beveget seg framover, kom ledelsen med nye krav, uttaler pilotenes talsmenn.

SAS-ledelsen på sin side mener at dette er eneste måte å berge selskapet gjennom redningsplanen SAS Forward. Selskapet er avhengig av tillit, troverdighet og nye investorer. Så kommer streiken i den mest inntektsbringende uka i hele år. Og det er altså sjette streiken i SAS på 12 år. At også ledelsen er frustrert må man forstå.

Selskapet har nå søkt konkurskarantene i USA. Det kan forlenge selskapets liv, men også streiken.

Minileder: Faller dypt

Matprisene fyker opp, drivstoffprisene er rekordhøye og strømprisene kan bli astronomiske, melder VG.

Og Trygve Slagsvold Vedum og Senterpartiet går motsatt vei.