Tilsvar til Kay Erling Ludvigsens debattinnlegg vedrørende bagatellisering av Senja kommunes økonomi:

SVs Kay Erling Ludvigsen hevder til stadighet at han blir omtalt som negativ, som en som svartmaler og en som krisemaksimerer. Det er store ord, som nok tidvis kan være overdrevet. Uavhengig av hva man mener om det skal i alle fall ikke Ludvigsen, eller SV for den del, beskyldes for å være visjonær.

Siden undertegnede ble med i politikken i 2019 har jeg enda til gode å høre hva som er SVs visjoner for Senja kommune. Det nærmeste jeg har vært er SVs mageplask av et verbalforslag om levende bygder fra desembermøte i 2021.

Et forslag som i grovt gikk ut på at rådmann skulle opprette en arbeidsgruppe som igjen skulle ta kontakt med UIT for å få hjelp til å skape levende bygder i Senja kommune. Smak på den… En arbeidsgruppe skal nedsettes av rådmannen (på Finnsnes) og skal i samarbeid med UiT (I Tromsø) finne ut hvordan man skal skape levende bygder.

Jeg håper ordføreren har anledning til å klippe snorer og spise kaker til krampen tar han

For meg selv og andre som er sterkt involvert i bygdeutvikling, fremstår forslaget som å bli spytta i ansiktet. Er ikke den frivillige jobben vi gjør bra nok? Skulle kanskje en professor fra UiT komme til Gibostad og undervise oss i levende bygder? En slik ovenfra-og-ned-holdning som SV viser ved gjentatte anledninger gagner ingen, og minst av alt bygdene i Senja kommune.

Til den økonomiske situasjonen som Ludvigsen beskrive: La det være klinkende klart, Senja Høyre bagatelliserer ikke kommuneøkonomien! Det er overhodet ikke Senja Høyres ambisjon å «legge lokk» på den økonomiske situasjonen grunnet valgår i 2023. Tvert imot, våre folkevalgte bruker svært mye av sin tid på kommuneøkonomi, og erkjenner absolutt at kommuneøkonomien ikke er optimal.

Det må gjøres grep innenfor flere sektorer for å gi det beste mulige tilbudet til våre innbyggere. Vi erkjenner også, som Ludvigsen tar opp, at enten må inntekter økes, eller så må kostnader kuttes. Et kutt i kostnader vil sannsynligvis bety enten dårligere tilbud eller omstrukturering av tjenester. Jeg skal overhodet ikke påstå at det ikke blir nødvendig verken i 2023 eller senere.

For Senja Høyre sin del ligger nøkkelen til suksess i kommuneøkonomien, primært i at inntektene økes, fremfor kutt i tjenester. Når Ludvigsen angriper ordføreren for å «klippe bånd i nye næringslokaler, eller levere kake til de som investerer i ny båt» fremfor å prate om kommunale tjenester, så indikerer det manglende forståelse for at verdier må skapes før de kan fordeles.

Jeg håper ordføreren har anledning til å klippe snorer og spise kaker til krampen tar han. Det betyr at det går godt. Når det investeres i mennesker og bygg, i anlegg, i maskiner og i arbeidsplasser, så skaper det aktivitet, som igjen skaper mer aktivitet.

Senja kommune er mulighetenes kommune, og absolutt ingenting er mer gledelig enn at det investeres og skapes arbeidsplasser her. Med arbeidsplasser og overskudd hos næringslivet kommer det økte skatteinntekter til kommunen, som igjen sørger for at vi kan levere bedre kommunale tjenester — der folk bor. Et klokt menneske sa en gang at alt henger sammen med alt.

Avslutningsvis vil jeg kommentere Ludvigsens utsagn om at han blir stemplet som negativ av den politiske eliten. «Politiske elite» fremstår som et litt uklart begrep som gjerne kan presiseres, men hvorvidt Ludvigsen er negativ eller ikke får være opp til den enkelte å vurdere. Valgresultatet i 2019 viste i alle fall hvem befolkningen mente har de beste visjonene for Senja kommune — og det ansvaret tar vi i Senja Høyre på høyeste alvor.