Det er viktig å presisere at digitalisering ikke skal erstatte folk, men gjøre oss mer produktive og gi bedre kvalitet på tjenestene. Digitalisering handler om å endre virksomheter ved hjelp av teknologi, hvordan vi utøver våre arbeidsoppgaver og samspillet med hverandre. Virksomheter består av mennesker, og nå er også teknologi endel av dette. Digitalisering må foregå på en slik måte at det skaper tillit.

I disse dager arrangeres folkemøter i forbindelse med rullering av kommunedelplan helse- og omsorg. Et bakteppe er at vi som samfunn blir eldre. Samtidig blir vi færre i yrkesaktiv alder. Dette vil kreve omstilling i måten vi arbeider på.

Vi må ha en aktiv eldrepolitikk der vi tar i bruk den ressursen eldre er. Vi må tilrettelegge og satse på folkehelse, ta i bruk velferdsteknologi når det lønner seg, og jobbe på andre måter. Ikke minst, vi må jobbe for å rekruttere og beholde folk i helse- og omsorgsyrkene i årene framover. Ingen enkel oppgave, men enormt viktig.

Kommuner som lykkes med digitalisering, er ofte et resultat av nytenking hos de ansatte

Spørsmål rundt alt dette ble reist av Målselv kommune på folkemøtene og det var nyttig og spennende å høre innbyggernes tanker rundt problemstillingene. Redsel for dette nye og ukjente er naturlig.

Da var det veldig fint at på folkemøtet i Øverbygd ble denne frykten møtt med et eksempel på at varmepumpa kan betraktes som nærmest den første typen av velferdsteknologi, for da kunne de som jobbet i hjemmetjenesten slutte med å bruke arbeidstid på å bære ved for de eldre, og heller bruke tida på det viktigste, nemlig menneskene. Robotstøvsugeren er et annet digitalt verktøy som du finn for eksempel flere steder på kommunehuset på Moen, og som effektiviserer arbeidsoppgaver og har overføringsverdi til blant annet Hjemmetjenesten.

I dag så oppleves kanskje ikke varmepumpa eller robotstøvsugeren så veldig fremmed, og slik vil det nok også bli for fremtidens digitale verktøy, tror jeg. Digitaliseringsfrykt har også en løsning, nemlig eksponeringsterapi. Vi må teste ut ting ofte, teste små prosjekter, hente inn kompetanse, ta i bruk det som funker, droppe det som ikke funker. Vi må lære oss å jobbe mer tverrfaglig.

Det fine med dagens digitaliseringsverktøy er at de ofte har høy overføringsverdi. På tross av de «siloer» som kommunal organisering gir, så er digitalisering tverrgående og kan nyttiggjøres av flere. Det betyr at den digitaliseringen som foregår i helsevesenet også kan brukes i for eksempel skoleverket.

Kommuner som lykkes med digitalisering, er ofte et resultat av nytenking hos de ansatte. Myndiggjøring av folk til å forbedre sin egen arbeidsplass, at de ansatte opplever at de digitale verktøy, løser problem og effektiviserer arbeidshverdagen, da er vi på rett vei til å bli en digitalt moden kommune.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her