Jeg pleier ikke å tråle lokale bruktbutikker eller annonser på finn.no etter pynteputer og den slags — langt derifra. Sjeldne vinylplater fra 60- og 70-tallet er mer i min gate. Men av og til kan man tilfeldig snuble over rariteter og ting som man ikke hadde anelse om at man trengte, men som man likevel bare må slå til og kjøpe der og da. Også pynteputer.

Å glemme 50-årsjubileet til Gisundbrua, som man i realiteten har gjort, er historieløst og ganske utilgivelig

Det har seg nemlig slik at jeg for mange år siden brukte å søke på auksjonssteder på nettet etter gamle postkort fra Finnsnes og omegn, for å finne noe som kunne brukes til Fotominner i Folkebladet. Under et slikt søk, dukket det plutselig opp noe så sjeldent som et pynteputetrekk med motiv fra min kjære hjemby. I fin forfatning, så godt som nytt. Og for bare om lag en hundrelapp med porto, kom pynteputa med Finnsnes-motiv heim til Finnsnes.

SUVENIR: Et sentralt motiv på denne nostalgiske pynteputa fra 70-tallets Finnsnes er «Gisundbroen». Foto: Olaf Øwre

Med «Gisundbroen» som hovedmotiv fra to ulike vinkler og «Finnsnes» i rødt på gul bunn på midten, må dette ha vært en svært iøynefallende suvenir fra «byen i Midt-Troms» i sin tid. Sannsynligvis laget i forbindelse med bruåpninga i 1972, eller kanskje like etter. Andre sentrale motiver på pynteputa er Heimly med sine vakre bygninger, Refa på Nygård, Finnsnes ungdomsskole i all sin daværende prakt og Lundkaia med Valen. At en torsk, måker og en fiskebåt også pryder putetrekket er bare som seg hør og bør — den gang som nå.

Åpningen av Gisundbrua på sankthansaften 23. juni 1972 var en monumental historisk begivenhet for Senja og Finnsnes. Det skjedde naturligvis med stor festivitas og snorklipping utført av daværende kronprins Harald. Tusenvis av mennesker var samlet for å bivåne det hele, sammen med et stort pressekorps fra fjern og nær. At Norges nest største øy ble knyttet sammen med fastlandet var ikke bare en viktig samferdselsmessig milepæl for Midt-Troms, det var også stort i nasjonal sammenheng. Gisundbrua var med sine 1.147 meter da Nord-Europas lengste såkalte fritt frembygde bru. Og at selv et byggverk i grå betong kan være estetisk vakkert, er Gisundbrua et godt eksempel på. Brua glir pent inn i omgivelsene på begge sider av sundet.

BRUÅPNING: Daværende kronprins Harald stod for snorklippingen da Gisundbrua ble offisielt åpnet sankthansaften i 1972. Foto: Folkebladets arkiv

Gisundbrua representerte ei ny tidsregning for øya Senja og Finnsnes. Fergeforbindelsen mellom Finnsnes og Silsand med alle begrensninger den innebar, var nå et avsluttet kapittel. Med bedre kommunikasjon åpnet det seg et hav av muligheter for økt handel og næringsvirksomhet, turisme, kulturliv og trivsel folk imellom. Folkebladet oppsummerte åpningen av Gisundbrua over hele førstesiden med tittelen «Den største dagen for Senja, Lenvik og Midt-Troms». En svært presis formulering, har det vist seg. Gisundbrua har gitt et enormt løft lokalt og betydd mye for hele Midt-Troms. Bare Bardufoss flyplass er i samme kategori av viktige samferdselsprosjekter i vår region.

Bru-pionerene Peder Simonsen og Gunnar Gran fortjener stor ære for sitt arbeid med prosjektet. Fra midten av 60-tallet la de to sammen med andre ildsjeler, ned et målbevisst arbeid for å gi Senja bruforbindelse til fastlandet. Og to år etter at den amerikanske duoen Simon & Garfunkel i 1970 gikk til topps verden over med låten «Bridge Over Troubled Water», sørget en «duo» med de samme initialene S og G — Simonsen & Gran — for at flaggene gikk til topps for Gisundbrua. Brua over det «trøblete» sundet med Finnsnesrenna var blitt en realitet. I forbindelse med tiårsjubileet i 1982 ble Peder Simonsen og Gunnar Gran behørig hedret for sin innsats. Byste og minnestein for de to bru-gründerne er å finne ved brufoten på begge sider av Gisundbrua. Allerede i 1981 var brua nedbetalt, etter trafikktall som oversteg alle forhåndskalkyler.

Og siden har trafikken stadig økt. Så mye trafikk har det blitt, ikke minst tungtrafikk, at Gisundbrua etter hvert har fått en litt skummel bøy et stykke nær toppen, noe som naturlig nok har skapt en viss bekymring. Med en liten omskriving av tittelen på den gamle krigsfilmen «Broen over Kwai» fra 1957, kan Gisundbrua lett bli «Broen over svai» i 2022, uten sammenligning for øvrig. Men kontrollører av bruas tekniske tilstand beroliger oss stadig med at trafikanter ikke har noe å frykte. Gisundbrua står like trygt som før.

Med Gisundbrua som en så avgjørende pilar for utviklingen i det som nå er Senja kommune og for byen Finnsnes, hadde vel de fleste forventet en behørig markering av 50-årsjubileet 23. juni 2022. Vi ble dessverre skuffet. For det ble ingen hornmusikk, taler, kaffe og kake eller annen festivitas. Bare øredøvende stillhet fra kommunens side. Konfrontert med dette av Folkebladet i sommer, viste senjaordfører Tom-Rune Eliseussen (Sp) til en angivelig kollisjon med et fylkestingsmøte i Vadsø samme uke. Videre lovet ordføreren at man nok skulle få til ei markering i samband med åpningen av ny gang- og sykkelsti på Silsand i august.

Ordførerens forsøk på å ro seg i land ved brufoten imponerte ingen. Å glemme 50-årsjubileet til Gisundbrua, som man i realiteten har gjort, er historieløst og ganske utilgivelig. For ved å la være å markere jubileet nærmest med et skuldertrekk, sender kommunen samtidig et signal om at dette ikke ble sett på som særlig viktig. Det vil stå som en pinlig fadese både for Senja som vertskommune, og for bru- og veieieren Troms og Finnmark fylkeskommune i lang tid fremover. Selv ikke en forsinket mini-markering på høstparten har vi hørt noe om. Nå er det for seint. Også 20-årsjubileet for Finnsnes by ved inngangen til 2020 ble forbigått i stillhet fra kommunens side, selv om det sammenfalt med etableringen av storkommunen Senja og man da hadde en fin anledning til en felles markering.

MONUMENTAL: Selv i grå betong fremstår Gisundbrua som estetisk vakker i landskapet mellom Senja og fastlandet. Foto: Trond Sandnes

Å markere historisk viktige begivenheter på lokalt og regionalt plan, som åpningen av Gisundbrua, er nemlig viktigere enn som så. Det er sånt som bidrar til å bygge identitet, samhold og tilhørighet til stedet man bor på og er glad i. Noe å være stolt over. Det er samtidig en fin måte å vise takknemlighet for hva tidligere generasjoner har utrettet. Ofte i motbakke og med mye hardt arbeid lagt ned underveis mot målet. Gunnar Gran og Peder Simonsen klarte å gjøre drømmen om Gisundbrua til virkelighet i 1972. En realisert drøm som har hatt og fortsatt har uvurderlig betydning for stadig nye generasjoner på Senja og Finnsnes — hver eneste dag.

Om hundre år er allting glemt, skrev Knut Hamsun i et av sine dikt. I Senja kommune kan det se ut til at allting er glemt før det har gått 50 år.