Av og til kan vi lese i Folkebladet om manglende svar på henvendelser til Senja kommune og om lange «saksbehandlingstider». Her enda et eksempel. Dreier seg om ei «sak» som starta med en forespørsel til daværende Lenvik kommune i mai 2018, og som ble besvart ca. et år seinere. Av svaret framgår det at kommunen bør ta initiativ i «saka». Pr. 18.02.2023 vet vi bare at den ikke er prioritert for behandling og uten nærmere tidsavklaring.

Mai 2018. Henvendelse til daværende Lenvik kommune vedrørende tiltak på en eiendom og om disse er omfattet av plan- og bygningsloven.

Mars 2019. Tilbakemelding fra kommunen. Jeg ber om nærmere/utdypende svar. Dette svaret foreligger 31. mai. Av svaret framgår det at kommunen bør kontakte grunneier.

14.10.2019. Henvendelse til kommunen med spørsmål om kommunen vil «følge opp» sitt svar om å kontakte grunneier. Dette skjer raskt.

06.05.2020. Etterspør «framdrift». Ikke svar. Får heller ikke svar på purring.

12.08.2020. Ber om møte med kommunen og får etter mye fram og tilbake dette.

11.09.2020. Møte med virksomhetsleder og saksbehandler. Av møtereferat framgår det at saken skal følges opp.

04.12.2020. Etterspør oppfølging i henhold til møtereferat. Tilbakemelding fra saksbehandler 16.12.2020, men uten informasjon om den aktuelle saka. Svaret omfatter andre forhold også. E-post direkte til saksbehandler 18.12.2020 besvares ikke. (Det viser seg seinere at saksbehandler sluttet rundt årsskiftet.)

25.02.2021. Ny henvendelse til kommunen som ikke besvares.

29.03.2021. Ny henvendelse til kommunen. Bes journalført (som de fleste andre henvendelsene) og formidlet til rådmann med kopi til kommunalsjef. Ingen respons.

Jada, jeg er vel utålmodig og sannsynligvis betegnet som gnagsår og pest og plage

29.04.2021 sender brev til Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Vårt spørsmål er — kan kommunen prioritere bort, trenere eller hva man nå vil kalle det, en henvendelse/ei sak?

Juni 2021. Brev til kommunen fra Statsforvalteren. Viser til både lovverk og god forvaltningsskikk. Anmoder kommunen om å svare på mine henvendelser, seinest 12.07.

21.06.2021. Nytt brev fra meg til kommunen (ble sendt før vi fikk kopi av Statsforvalterens brev til kommunen). Ber om at kopi sendes også rådmann, kommunalsjef og virksomhetsleder. Aldri besvart.

12.08.2021. Brev til Statsforvalteren. Statsforvalterens tidligere anmodning til kommunen om å svare innen 12.07.21 er ikke besvart. Kopi av brevet sendes kommunen.

16.09.2021. Ny henvendelse til kommunen. Ja-nei spørsmål. Vil kommunen svare på våre henvendelser? Ikke noe svar.

10.10.21. Brev stilet til ordføreren som kommunens øverste folkevalgte. «Vi har forhåpninger om at du kan medvirke til at administrasjonen svarer oss, herunder også at de begrunner hvorfor dette ikke har skjedd tidligere og hvorfor våre henvendelser er ignorert. Vi legger selvfølgelig til grunn at du gir oss tilbakemelding på denne henvendelsen». Tilbakemelding fra ordføreren er aldri registrert.

12.10.2021. Brev fra kommunen. Saka er «dukket opp». Gjenstand for en rekke «uheldige omstendigheter», herunder at henvendelser er journalført på feil saksnummer. Saksbehandler beklager på vegne av Senja kommune. Mer utfyllende svar skal komme i løpet av en uke og vil bli avklart så snart som mulig. Har ikke registrert noe til dette, men kan være at seinere avtale om møte med saksbehandler er å anse som svar.

18.10.2021. Brev til kommunen. Viser til at «uheldige omstendigheter» kun kan gjelde de siste måneder, mens det fra kommunens side ikke er gjort noe siden oktober 2019. Vi har mange spørsmål og viser til at vi har henvendt oss til flere ledernivå i sakas anledning. Ønsker møte med fagleder og virksomhetsleder.

01.11.2021. E-post direkte til fagleder og virksomhetsleder (også journalført). Omtrent samme innhold som i brevet og med begrunnelse for hvorfor vi ønsker møte med «lederne»

02.11.2021. Tilsvar på e-post fra fagleder. Viser til prioriteringer og uheldige omstendigheter og «legger seg flat». Saka skal følges opp av saksbehandler. Ordføreren har ikke henvendt seg til administrasjonen vedrørende saka, jfr. vårt brev til ordføreren dat. 10.10.21.

02.11.2021. Tilsvar fra virksomhetsleder. «Du har fra fagansvarlig fått formell beklagelse på lang saksbehandlingstid, samt forsikring om at saka vil bli fulgt opp. Du har også fått invitasjon til møte med saksbehandler, som viser at saka faktisk blir fulgt opp. Vi skal sørge for at du får et svar i løpet av 14 dager.» (Er usikker på om jeg har fått dette svaret og hva det eventuelt er?) «Jeg kan ikke se behov for møte ut over det som nå er avtalt med saksbehandler for å komme videre i saka».

02.11.2021. E-post til virksomhetsleder. Skjønner at virksomhetsleder ikke ser behov for møte, men jeg har en rekke spørsmål jeg gjerne vil ha avklart. Jeg har behov for møte.

03.11.2021. Møte med saksbehandlere i kommunen.

09.11.21 Befaring i den aktuelle saka. Kommunens konklusjon er klar, og hva som må gjøres videre, beskrives i egen befaringsrapport. Brev sendes ut.

23.11.2021 Purring fra Statsforvalteren til kommunen på manglende svar henvendelse juni 2021.

26.11.2021 Brev fra kommunen til Statsforvalteren. Vises til at det er tatt tak i saka og at den vil følges opp.

Mai, juni 2022. Etter purring og kontakt med saksbehandler om framdrift og oppfølging sender kommunen et par brev i sakas anledning.

11.10.22. Saksbehandler kontaktes direkte pr. e-post. Framdrift og forventet behandlingstidspunkt? Saksbehandler svarer etter ei uke og beklager seint svar. «Saken ligger fremdeles i kø til behandling, og det er ikke angitt konkret tidspunkt for ferdigbehandling pdd.»

18.01.2023. Kort brev til kommunen med spørsmål om når saka forventes behandla. Og at det forventes svar i h.t. forvaltningslovens tidsfrister.

18.02.2023. Venter på svar...

Nærmere kommentarer til denne «tidslinja» er vel unødvendig. Dersom det fra kommunens side er behov for å supplere foran nevnte tidslinje og kommentarene til denne ser jeg gjerne at dette gjøres.

Jeg har full forståelse av at det må prioriteres. Men det må nå være måte på. Tiden henvendelser ble feilført i postjournalen utgjør bare ca. ti av ca. 40 måneder. (Totalt er det nå mer enn 55 måneder siden første henvendelse til kommunen.) I denne tiden ble henvendelser (de feilførte) bedt formidlet til diverse ledere, enten direkte eller ved kopi.

Det skjedde ingen ting fra oktober 2019 til oktober 2021. Heller ikke da virksomhetsleder i møte i september 2020 sa at saka skulle følges opp.

Jada, jeg er vel utålmodig og sannsynligvis betegnet som gnagsår og pest og plage. Derfor har jeg, med forsikringene fra ledere i november 2021 om at saka ville bli fulgt opp, bare etterspurt «framdrift» to ganger siden da. Før jeg nå 18. januar 2023 etterspurte når saka kan forventes behandla.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her