Regjeringen kutter flyprisene og styrker kapasiteten på regionale flyruter rundt om i landet. Nyheten sist uke ble tatt imot med glede fra folk og næringsliv svært mange steder, ikke minst i Nord-Norge. Selv om vi også her har ulike typer flyplasser, er de såkalte FOT-rutene mange.

Nåværende avtaleperiode utløper 31. mars 2024, så kontraktene regjeringen nå lyser ut, vil gjelde fra 1. april 2024. I utlysningen halverer vi maksimal billettpris på FOT-rutene.

Med Solberg-regjeringen ble flytilbudet i distriktene dyrere og dårligere, med Støre-regjeringen blir det billigere og bedre

Som eksempler kan nevnes at maksimaltakst for Mosjøen-Trondheim vil gå fra på 2.064 til 1.032 kroner, Andenes-Bodø fra 1.800 til 900 kroner og Lakselv-Tromsø fra 1.807 til 904 kroner, dette før prisene er justert til 2024-kroner. Det betyr noe for folk.

I etterkant av slike nyheter vil det alltid være noen kommentarer av typen «vel og bra, men». Hovedsaken er like fullt denne: Med Solberg-regjeringen ble flytilbudet i distriktene dyrere og dårligere, med Støre-regjeringen blir det billigere og bedre. Et mer kraftfullt grep for styrking av flytilbudet i distriktene, har ikke skjedd på mange tiår.

Det er ikke tilfeldig. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vant valget i 2021 på et folkekrav: Høyrepartienes politikk for økte forskjeller, privatisering og — ikke minst — sentralisering, måtte ta slutt. Norge måtte få en regjering for sosial og geografisk rettferdighet.

Selv i en uforutsett og svært krevende situasjon med behov for trygg økonomisk styring, viser vi at det er en slik regjering Norge har fått. Billigere fly i Nord-Norge, er bare ett av mange eksempler.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her