Jeg registrerer at det i den siste tid er blusset opp et offentlig ordskifte omkring situasjonen med kollektivtilbudet i Senja kommune. Det er meget bra! For meg fremstår det som at det hersker tvil om hvem som har ansvaret for hva når det gjelder kollektivtrafikken. Jeg ønsker derfor å komme med noen oppklaringer og ansvarliggjøringer.

Etter å ha lest SVs Herbjørg Valvågs innlegg i Folkebladet, kan det virke som at hun tror Troms Fylkestrafikk er et trafikkselskap. Dette medfører altså ikke riktighet, så la meg oppklare misforståelsen. TFT er ikke et selskap, derimot er det et varemerke for kollektivtrafikken som er integrert i fylkeskommunens ordinære drift. Videre er det organisert som en del av samferdselsetaten, som svarer til fylkesrådet. Det vil videre si at ansvaret for kollektivtilbudet ligger hos det til enhver tid sittende fylkesrådet og hos fylkesråd for samferdsel.

Når Valvåg antyder at ansvaret for kollektivtransporten og rutetilbudet ligger hos Kurt Bones, vitner dette om at hun mangler helt elementær kunnskap om både parlamentarisme og fylkeskommunal drift. Tilbudet til kollektivtransporten er åpenbart en direkte konsekvens av fylkesrådets prioriteringer, og avgjøres sågar av og til av fylkesrådet selv, for eksempel med den tilsynelatende styrte nedleggelsen av hurtigbåtrute 4.

Når det gjaldt for oss, da satt Ap, SV og Sp med makta. Den brukte de til å redusere våre muligheter

Det virker på meg svært forunderlig at Valvåg ikke vet dette, all den tid at SV sitter i det samme fylkesrådet som er ansvarlig for kollektivtilbudet, samt at SVs gruppeleder på fylkestinget kommer fra Senja. Man kan nesten få inntrykk av at Valvåg i sitt innlegg bevisst unngår å opplyse om fakta for å ikke kaste sine egne under bussen (som går sjeldnere og sjeldnere).

Videre sier Valvåg; «Hva har skjedd i løpet av disse tre-fire åra? Jeg registrerer at flere rutetilbud har blitt tatt bort, så som det som nå har skjedd for Nord-Senja».

Vel… Svaret er at for snart fire år siden konstituerte fylkestinget i Troms og Finnmark seg, med et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

NEDBYGGING: - De siste fire år har SV vært styrende for å få til denne nedbyggingen av kollektivtilbudet i Senja kommune, skriver Alexander Asbøl. Foto: Amund Hansen

For å nevne noe har disse partiene, gjennom sine prioriteringer, tydelig sagt at oppdeling av Troms og Finnmark, det er viktigere enn å ta hensyn til den delen av befolkninga som er avhengige av kollektivtilbud. Som for eksempel syke, ungdom, eldre og nye landsmenn. Disse partiene har valgt å bruke innbyggernes penger på å ulovlig anskaffe båten «Hollenderen», fremfor å legge til rette for økt mobilitet, økt valgfrihet og grønn utvikling i Norges nordligste fylke. De har i fire lange år ført en destruktiv fylkespolitikk med et mål for øye, reversering, koste hva det koste vil.

Det er det triste faktum for Hanne Bergland, Herbjørg Valvåg, Per Henriksen, undertegnede og alle andre som bor i Senja kommune og ønsker å reise kollektivt. Når det gjaldt for oss, da satt Ap, SV og Sp med makta. Den brukte de til å redusere våre muligheter.

Til slutt til Valvågs ønske om at Kurt Bones skal fortelle at et nytt bedre rutetilbud på Senja er på plass. De siste fire år har SV vært styrende for å få til denne nedbyggingen av kollektivtilbudet i Senja kommune. Gitt historien vil nok hennes beste mulighet til å få ønske oppfylt være å stemme Høyre ved neste fylkestingsvalg.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her