Nå er tiden kommet til å formidle utviklingen rundt «farsen» — ledelsesproblemene i Senja kommune. Hva jeg mener med det viser jeg til i mine opplysninger gitt i første til fjerde akt — under «meninger» i Folkebladet.

I akt to tillot jeg meg å spørre: Hvem er «sjefen» i Senja kommune? Slik utviklingen har blitt eller ikke har blitt, har det ikke kommet noe svar til meg. Jeg provoserer kanskje med å stille spørsmålet. De fleste vil nok vite at ordføreren er sjef/leder i kommunen, men hvis makten ikke utføres i rollen, er mitt spørsmål etter min mening berettiget.

Da jeg aldri får noe svar på dette, jeg har telefon, mailadressen min har dere også — og postboks 37, 9305 Finnsnes er også i bruk, er min eneste mulighet å «lufte» frustrasjonen gjennom Folkebladet.

Når jeg i over fire år har ventet på et svar om omkostningene ved brøyting og sandstrøing før oppstart med bygging i Skibakken boligfelt vinteren 2018-2019 fra ordfører/varaordfører Sivertsen, og ingen svar har fremkommet verken fra han eller ordføreren, begynner jeg virkelig å lur på hvem av de to som styrer kommunen. En «skikkelig sjef» vil jeg tro for lengst hadde slått i bordet og forlangt at undertegnede hadde fått et svar. Hva venter dere på, hvilke opplysninger mangler dere?

Jeg antar dette blir en god test på kommunens etterrettelighet

Men igjen — hva kan en forvente seg at ordføreren bruker sin tid til? En innbygger i kommunen med botid på ca 46 år skal kanskje ikke kunne forvente seg noe som helst fra kommuneledelsen.

I det siste svaret fra Senja kommune hevdes det at kommunen «druknet» i henvendelser fra meg. Jeg har da forklart at fire forskjellige uavklarte saker med kommunen naturligvis medfører både nye avklaringer, etterlysninger av uteblitte svar og korrigeringer av uriktige opplysninger fra kommunen.

Den fjerde saken som jeg ikke har nevnt tidligere på Folkebladets debattsider er en uavklart sak om nyanlagt vei forbi min eiendom på Finnsnes. Til tross for at jeg er av den mening at veien ikke er utført i henhold til nabovarsel, påstår leder Sylvia Friedrich at tre personer fra kommunen har undersøkt forholdet og mener at jeg tar feil. Jeg har i mail datert 30.12.2019 kl. 11.54 bedt om navnene på de tre aktuelle personene, men har ikke fått svar.

I mail datert 11.03.2022 kl. 19.58 til rådmann og ordfører har jeg blant annet forespurt etter navnene på «de tre vise menn/kanskje kvinner?» som godkjente veiens plassering og utforming forbi min eiendom opp mot nabovarselet. Ingen opplysninger jeg etterspør om dette har kommet meg i hende.

Ut fra manglende opplysninger fra sjef S. Friedrich, rådmann og ordfører om hvem som har foretatt godkjenningen skjer nå følgende: Jeg sender i dag, 22.05.2022, til post@senja.kommune.no «Ad. innsyn i dok. vedrørende klage på vedtak DS - 70/71 - eiendom gnr. 45 bnr. 389 og 428 i Lenvik/Senja kommune».

Jeg ber om innsyn etter Offentlighetsloven i alle dokumenter som gjelder saken. Jeg gjør også kjent med at svarfristen er 1 -3 dager ifølge loven. Jeg antar dette blir en god test på kommunens etterrettelighet.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her