Tilsvar til Ordfører Lunengs «reversering» 18.1.23.

«SP ser opp og frem», utbasunerer Senterpartiets ordfører i Målselv. Javel, men han ser altså fortsatt ingen etterspurte helikoptre over Bardufoss. Senterpartiets førstekandidater skulle jo sjøl fly Bell tilbake til Bardufoss om de kom til makta, men så har ikke skjedd. Ordfører Bengt Magne Luneng ser heller ingen maritime helikopter, men slår seg til ro med at vi i årevis skal vente på en annen type helikopter enn NH90 – sjøl om det er mer nærliggende at de nye blir stasjonert et helt annet sted i landet.

Når ordføreren i sitt innlegg bruker «reversering» om vårt standpunkt, hopper han over den nakne sannhet at det var regjeringen med forsvarsminister Gram (SP) som 9. juni i fjor sto for reverseringen da NH90-kontrakten brått ble sagt opp – uten å ta høyde for konsekvensene i overskuelig framtid. Man så verken opp eller framover, men la til grunn en tre år gammel rapport om innfasingen av NH90. I 2022 var tilgjengeligheten til NH90 allerede på vei oppover, og deleleveransen var bedret ved tettere samarbeid mellom Forsvarsmateriell, Luftforsvaret og Forsvarets logistikkorganisasjon. For landets beredskap burde man i det minste ha planlagt en erstatning av NH90, men det endte brått med null kapasitet for flere år framover. Inntil andre helikopter ville bli anskaffet, om nødvendig, ville det være riktig å videreføre NH90.

Forsvarsminister Gram har i svar til stortingsspørsmål fra Venstre bekreftet at det tar «flere år» å få på plass en alternativ helikoptertype for maritimt bruk, men regjeringen skal se om de midlertidig kan leie inn private helikoptre. Imens koster nå pålagt vedlikehold av kjøpte NH90 hele 75 prosent av driftskostnad i operativ bruk. Merk det!

Verst er likevel at dette får skje mens det er krig i Ukraina og tilfeller av sabotasje i øvrige Europa. Landet behøver maritime helikoptre nå. Lunengs påstand om at flere land enn Norge har «sagt opp» sine avtaler med NH-Industries, er ukorrekt: Sverige og Australia faser ut helikoptre tidligere enn først planlagt. Norge har sagt opp og krever fem milliarder tilbake. Sjansen for at Norge taper rettssaken er overhengende. Da står Forsvaret fortsatt med NH90. Har man likevel råd til nye helikoptre utenpå denne milliardkostnaden?

For det lokale perspektivet burde ordføreren i Målselv være den første til å innse at virksomheten ved Bardufoss flystasjon kan henge i en tynn tråd ved valg av en ny helikoptertype.

Det betyr skikkelig nedtur for Målselv og regionen. Skulle man for eksempel anskaffe britisk-italienske Leonardo, har Leonardo allerede bygget opp en organisasjon i Norge, og vi kan med stor sannsynlighet avskrive Bardufoss flystasjon. Det bør være kjent for Luneng at Forsvaret har ønsket prioritet til Fregattvåpenet ved å slå sammen 334 skvadron og 337 skvadron stasjonert til Haakonsvern, med vedlikehold satt bort til en strategisk partner på Flesland. Det ville svekke Bardufoss sin posisjon. Vi venter spent på om Forsvarsministeren vil avkrefte en slik løsning.

Det beste var om minister Gram beint fram kunne oppfylle Målselv og Troms Venstres ønske om operative helikopter for Kystvakten og Fregattvåpenet nå, med en større ledelse og vedlikeholdsorganisasjon i den Maritime Luftvingen på Bardufoss flystasjon, som også skal motta Hærens helikopter.