I disse dager kan vi lese og høre om gjenåpningen av Andfjordferga fra Gryllefjord til Andenes. Det er selvsagt en glad dag for Gryllefjord, og forståelig at dette ble behørig feiret med hornmusikk og kaker!

Nå setter kommunene Andøya og Senja alle krefter inn på å få etablert et helårlig samband. Det som er gledelig er å konstatere hvordan næringslivet i de to kommunene så helhjertet støtter opp, og det er nettopp nøkkelen til å få realisert tilbudet.

Uten en fergeforbindelse forblir Harstad en blindvei, uten kontakt med de to store reiselivs-destinasjoner, Lofoten og Senja

Men, hvor er så Øylandsruta — fergeforbindelsen Sør Senja/Skrolsvik-Harstad? Som en av initiativtagerne i oppstarten 1997/98 har jeg gått litt tilbake i fergas historie. Det har vært en litt selsom reise — bokstavelig talt! Gjennom mer enn et tiår, har det ikke manglet på forklaringer, bortforklaringer, utspill fra politikere i ansvarlige posisjoner, samferdselspolitikere og fylkesråd, utredninger og søknader om midler og utallige prisverdige ledere/kommentarer, blant annet fra Folkebladet.

Arvid Eliseussen Foto: Harstad Tidende

Men — fergekaia i Skrolsvik, som vi fikk etablert for ca 25 år siden, står fortsatt ubrukt, og er kanskje ubrukelig nå? Øylandsruta fikk aldri sjansen til å vise sin berettigelse — tilfeldigheter og lite profesjonalitet i driftsopplegg ble dens skjebne.

For meg er det en gåte at reiselivet og næringslivet i Harstad ikke følger eksemplet til Senja og Andøya og engasjerer seg i å få Øylandsruta på ny opp å stå.

Uten en fergeforbindelse forblir Harstad en blindvei, uten kontakt med de to store reiselivs-destinasjoner, Lofoten og Senja. Ikke rart at Destinasjon Harstad nå har tatt « bolig» i rådhuset — tro det eller ei! Trist det hele, spør du meg!

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her