Målselv kommunestyre vedtok i mai 2021 å flytte elvegrensa 300-400 meter ut i Målselvfjorden. I ettertid kan nye opplysninger tilsi at vedtaket nå må kjennes ugyldig.

Som mange har fått med seg vedtok Målselv kommune i mai 2021 å flytte grensa mellom elv og sjø ved utløpet av Målselva, nærmere bestemt ved Ørbanken. Dette etter at noen grunneiere i området et par år tidligere hadde fremmet krav om at grensa måtte flyttes lenger ut mot fjorden. Vedtaket i kommunestyret gikk ut på at grensa skulle flyttes 300-400 meter lenger ut i fjorden fra der grensa gikk før (fastsatt i 1973).

Iht. Miljødirektoratets retningslinjer skal kommunen ved grenseflytting gjennomføre befaring med berørte grunneiere og fiskeinteressenter, samt belyse øvrige konsekvenser av ei grenseflytting. I prinsippet ble dette gjort også her, men i ettertid har det kommet fram nye opplysninger i saken. Den utredningen som kommunen gjorde i forkant av vedtaket i mai 2021 viser seg nemlig å være svært mangelfull. I korthet består disse manglene i følgende:

* Det ble ikke opplyst at det ovenfor den nye elvegrensa befant seg et viktig gytefelt for torsk. Dette til tross for at BL Samhold i sin høringsuttalelse pekte på at det alltid står en torskestamme i dette området, og at lokalbefolkningen i alle år har fisket her hele året. Gytefeltet ble påvist av Havforskningsinstituttet allerede i 2010, så disse opplysningene forelå lenge før vedtaket ble fattet.

* Alle berørte grunneiere ble ikke involvert i behandlingen, og de ble heller ikke invitert med på befaring.

* Den tidligere elvegrensa hadde trolig fått feil plassering i oppgitt kartgrunnlag.

Med så vesentlige mangler i utredningen må det være lov å stille spørsmål om det ble begått en saksbehandlingsfeil av kommunen. Plan og Næringsutvalget (PNU) behandlet derfor saken i sitt møte 08.11.2022, og av saksdokumentene fra møtet framgår det at flertallet i PNU vil anbefale kommunestyret å omgjøre sitt vedtak fra mai 2021.

Jeg har nå tillit til at kommunestyrets kloke kvinner og menn på bakgrunn av de nye opplysningene i saken går for å oppheve vedtaket fra 2021

Av saksdokumentene framgår det også at kommunen har rådført seg med sin advokat i saken, for å få vurdert om de nevnte manglene er å betrakte som saksbehandlingsfeil. Advokatfirmaet påpeker de nevnte manglene som svakheter i utredningen. De nevner spesielt at flere sjøfiskeinteresser burde blitt involvert i befaring og høring, for eksempel BL Samhold, Norske Sjølaksefiskere og Midt-Troms friluftsråd. Advokatfirmaet oppsummerer dette slik: «Det kan derfor argumenteres for at dette utgjør en saksbehandlingsfeil».

Knut Helge Grimstad Foto: Folkebladet

Det fortoner seg likevel noe underlig når den samme advokaten til slutt konkluderer med at de nevnte feilene i saksutredningen ikke hadde innvirkning på vedtaket i kommunestyret i mai 2021. Og at det dermed likevel ikke var en saksbehandlingsfeil. Selv om de ikke sier det rett ut skinner det gjennom at denne konklusjonen hefter med stor tvil hos advokaten. Kan det tenkes at kommunens advokat har falt for fristelsen til å etterkomme kommunens ønske om å ikke omgjøre vedtaket?

Av saksframlegget framgår det at Arbeiderpartiets representanter i PNU også har konsultert advokat, og denne er av en helt annen oppfatning enn kommunens advokat. Her hersker det ingen tvil om at saksbehandlingsfeilene gjør vedtaket ugyldig og må omgjøres.

At kommunens advokat kan mene at feilene ikke har hatt betydning for vedtaket stiller seg også i et underlig lys når vi i ettertid vet at Høyres Hermod Bjørkestøl nettopp pga disse nye opplysningene har skiftet mening i saken og ville stemt annerledes. Jfr. oppslag i Folkebladet 04.11.2022. Dette viser nettopp at de nevnte manglene i saksframlegget ville hatt betydning for vedtaket.

Luftfoto viser for øvrig at sandbankene ved utløpet av Målselva i gjennomsnitt har flyttet seg 60-70 meter utover mot fjorden siden 1973, altså i en 50-årsperiode. Dette kan ikke sies å være ei vesentlig endring, og under ingen omstendigheter rettferdiggjøre å flytte grensa 3-400 meter.

Det må også nevnes at det området som i mai 2021 ble vedtatt endret fra sjø til elv er et område der folk i generasjoner hele året har fisket torsk og sei. Det vil mildt sagt være merkverdig om man ikke lengre kan få foreta fritt fiske her. I sin utredning har for øvrig kommunen selv med henvisning til Naturmangfoldloven påpekt at man skal «legge vekt på kunnskap som er basert på generasjoners erfaringer gjennom bruk av og samspill med naturen».

Jeg har nå tillit til at kommunestyrets kloke kvinner og menn på bakgrunn av de nye opplysningene i saken går for å oppheve vedtaket fra 2021. Så kan man heller senere vurdere saken på nytt i en prosess der alle fakta blir belyst, og der alle parter blir involvert.