Daværende Troms fylkeskommune avviklet sommerferga på sambandet Skrolsvik-Harstad for ca. ti år siden; hvilket vel skjedde når budsjettet skulle salderes. Dette for øvrig etter at betydelige offentlige midler ble bruk på etablering av nytt fergeleie i Skrolsvik.

Det hører med til historien at det gjennom årene ble brukt ulike ferger, og i Harstad ble vel både Stornes og Stangnes fergeleie benyttet. Disse er moderne og har god kapasitet. Jeg minnes også at det en sesong var slik at ferga fra Skrolsvik gikk til Grytøya, bilistene ble satt på land der og kjørte selv over Grytøya og tok så ferga over Toppsundet.

Bygda Skrolsvik har gjennom årene mistet de fleste tilbud; hjørnesteinsbedriften brant ned for mange år tilbake, skolen og barnehagen er nedlagt, butikken er stengt — og kveitemuséet der har vel nå mest historisk interesse. Imidlertid er det nye eierinteresser i turistbedriften (gamle Skrolsvik fort), og det er også andre reiselivsbedrifter i området. Jeg vil tro disse bedriftene svært gjerne ser at det blir åpnet for ny gjennomgangstrafikk på Sør-Senja ved at sommerferga Skrolsvik-Harstad kommer i drift igjen.

Politisk og administrativt nivå i fylkeskommunen bør nå enten sørge for å få tilbudet reetablert eller ha mot og integritet nok til å meddele offentligheten — og velgerne — at fergesambandet er å anse som avviklet for godt

Litt nyansering av bildet er på sin plass her: Det er hurtigbåtforbindelse på sambandet Skrolsvik-Harstad med anløp på øyene i Vågsfjorden. Men det er altså ikke mulig å ta med bil uten reetablering av fergetilbudet. For øvrig er det nå etablert helårsdrift på fergesambandet nord på Senja (Botnhamn-Brensholmen), mens altså selv sommerferga mangler sør på Senja. Sommerfergeforbindelsen på yttersida (Gryllefjord-Andenes) har vært i drift i mange år.

Slik jeg ser det «halter» forbindelsen Tromsø-Harstad over Senja når sommerferga ikke reetableres. Sør-Senja og øyene i Vågsfjorden er et fantastisk område å ferdes i, særlig sommerstid. Turisme, reiselivsvirksomhet og annen næringsvirksomhet bør videreutvikles og etableres i dette området. Fylkeskommunen bør medvirke til dette gjennom reetablering av sommerfergetilbudet på Skrolsvik-Harstad.

Fergetilbudet sommerstid på Skrolsvik-Harstad har altså ikke vært i drift på ca. ti år nå! Det er lang tid. Politisk og administrativt nivå i fylkeskommunen bør nå enten sørge for å få tilbudet reetablert eller ha mot og integritet nok til å meddele offentligheten — og velgerne — at fergesambandet er å anse som avviklet for godt.

Jeg slutter med å gjenta min oppfordring til lederen i samferdselskomitéen i Troms og Finnmark fylkeskommune — Fred Johnsen (Sp) — om at han ber om å få en orienteringssak til komitéen om bakgrunn, økonomi/finansiering og fremdrift/mulig reetablering av sommerfergetilbudet Skrolsvik-Harstad.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her