Vi har sett sola for siste gang i år i lavlandet i Midt-Troms. Snart er den helt under horisonten og blir der i nesten to måneder. Da er det én ting som det ser ut som vi atter en gang må påminnes: Bruk refleks!

For vi har kjørt i mørke høstkvelder i et par måneder og sett at det er alt for mange som gir blaffen i egen sikkerhet.

Og det er de unge som slurver mest med refleks, ifølge en fersk undersøkelse. En av fire i aldersgruppen under 30 år medgir at de dropper brikker, armbind, skjerf eller vester som gjør dem synlig når de beveger seg langs veiene når mørket setter inn.

Totalt gjelder dette 700.000 nordmenn. De årvisse undersøkelsene fra forsikringsbransjen og trafikkorganisasjoner viser at andelen refleksbrukere står på stedet hvil. Med tanke på alle alvorlige ulykkene og flere kampanjer for refleksbruk er dette merkelig. Da må det gjentas: En bilfører som kjører i 50 kliometer i timen har henholdsvis ti og to sekunder på å oppdage en fotgjenger med og uten refleks.

Bilføreren har avlagt førerprøven og risikerer bot og prikker for en rekke ulike regelbrudd, mens en fotgjenger jo ikke har noen formelle krav til trafikkopplæring. Og debatten om et reflekspåbud synes å ha stilnet noe av.

Men påbud og forbud som ikke blir håndhevet, bidrar bare til å svekke respekten for lovverket. Verken refleks eller sykkelhjelm bør begrenses til et spørsmål om kontrolltiltak og regelfestet plikt.

Satt på spissen, er det ingen tvil om hvem som ikke tar ansvaret på alvor når en fotgjenger begir seg ut langs gater og veier med mørke klær, blikket stivt festet på mobilen og ørene fylt med musikk. De som stiller spørsmål i undersøkelser om refleks, får mange slags svar fra ikke-brukerne.

Noen synes det føles upraktisk, andre svarer at de alltid er forsiktige i trafikken og regner med å bli sett. Atter andre mener kanskje at det ser litt teit ut med refleksutstyr. Hva man enn måtte finne på av svar, kan i alle fall ingen påstå at refleks er for dyrt.

Ulykkesstatistikken forteller kort og godt at det bare finnes dårlige unnskyldninger på dette området. Men ofte er det ett svaralternativ som mangler i spørreundersøkelser der noen ber oss ta stilling til en rekke mulige tiltak for å få flere til å bruke refleks langs veiene: «At jeg simpelthen skjerper meg og plukker den opp fra kommodeskuffen i yttergangen». Mer skal nemlig ikke til for en tryggere ferdsel og å unngå at du blir et nytt tall i en dyster statistikk.

Minileder

Gode busser?

Da Idar Burheim ankom Bardufoss med fly og skulle med Flybussen, trodde han at han hadde god tid, og besøkte toalettet. Men etterpå var bussen borte. Operatøren Tide bekrefter at bussen gikk ti minutter før tiden, men at ankomsthallen var sjekket.

Vi får håpe at Tide heretter holder seg til tiden og ikke kjører i utide.