VIL HA SVAR: – En som har orden i sysakene tenkte jeg. Her blir det endelig svar å få. Tror noen at svar har innkommet fra fra herrene? Svaret er dessverre NEI, skriver forfatteren av dette debattinnlegget. Foto: Carina Hansen

Nå lurer jeg virkelig på om det er meg som person toppledelsen i Senja kommune, ved ordfører, varaordfører og rådmann ikke liker, eller om det er andre agenda som ligger til grunn for at jeg ikke får svar på flere mailer/henvendelser til kommunen.

Kan det være at noen i ledelsen mener jeg er en kronidiot, plageånd, kverulant eller en person de ikke ønsker å bry seg om å svare?

Når dere ikke har ryggrad eller tid nok til å gi meg svar, synes jeg kanskje det er på tide med et saklig svar fra dere. Gjerne gjennom avisen.

Hva dette går ut på skal jeg forsøke å forklare: Jeg tok en klagesak til Fylkesmannen i Troms ref. 2018/7044-0, angående betaling for enkeltrom, men innlagt i dobbeltrom ved sykehjem. Til tross for to henvendelser/purringer fra fylkesmannen/statsforvalteren, den ene datert 19. desember 2018, den andre senere, kom ingen svar.

Den 11 03 2022 etterlyste jeg svar fra Senja kommune v/rådmann og ordfører i ovenstående og andre saker. Den 15 06 2022 var ingen svar innkommet. Jeg sendte da en ny etterlysning på svar i sakene jfr. mail 11 2022 til ordfører og rådmann. I tillegg la jeg inn opplysning om at jeg vurderte å legge inn et motkrav på 60 - 70 000 kroner mot kommunen, og hvis de alle var så opptatt i sine gjerninger kunne de kort gi en tilbakemelding, JA eller NEI, om jeg kom til å få et svar. Jeg la også til ordtaket: «den som tier samtykker». Et automatisk svar om mottatt mail innkom fra ordføreren samme dag. I svaret sto det at «pga stor arbeidsmengde kunne det ta inntil ti dager før svar kunne bli gitt».

En som har orden i sysakene tenkte jeg. Her blir det endelig svar å få. Tror noen at svar har innkommet fra fra herrene? Svaret er dessverre NEI per 6. oktober 2022. Hva menes egentlig med ti dager svartid på kommunalt nivå?

Tidlig i september 2022 mottok jeg et udatert avslag fra Senja kommune v/Helse- og omsorgstjenesten vedrørende sykehjemssaken fra 2018. Denne er nå påklaget til Statsforvalteren i Troms og Finnmark 19. september 2022.

Hva kan en si — brukbar saksbehandlingstid dette? Vinteren 2019, 20. februar klokka 13.46 tok jeg per mail kontakt med ordfører Geir Inge Sivertsen, hvor jeg etterlyste svar på hvem som brøytet Skibakken boligfelt denne vinteren. Dette etter at ansvarlig leder for brøyting dessverre ikke kunne gi meg informasjon som forespurt. Dette fordi snø ble brøytet inn på min overbygde terasse, men også med tanke om økonomi ved å brøyte og sandstrø et helt boligfelt gjennom en hel vintersesong, 2018-2019, når ikke ett eneste boligprosjekt var påbegynt. Hadde kommunen økonomi til dette eller var det andre som sto for disse utgiftene?

Tror dere at jeg har fått noe svar? Svaret er dessverre NEI! Hvorfor? Hvor mange medarbeidere måtte kontaktes, og hvor mange dokumenter må undersøkes før svar kunne avgis? Hvis ordføreren ikke fant tid til å besvare henvendelsen, måtte det vel finnes noen på «huset» å delegere jobben til, med å finne svarene.

Sommeren 2020 måtte jeg selv prosedere jordskiftesak 19-148341 RFA-JTRM Torsken, gnr. 424/216 grunnet uklarheter i målebrev fra Torsken kommunes tekniske etat. En sak hvor kommunen har innrømmet feil, og hvor rådmannen i Torsken i brev av 16. desember 2019 skrev at Senja kommune ville betale resterende utgifter.

Faktura med originalkvitteringer ble sendt 15. november 2020 pålydende 9.639,50 kroner (reiseutgifter) fra meg til Senja kommune, 9300 Finnsnes. Jeg ser nå at adressen ikke var helt korrekt, men brevet med faktura og kvitteringer har ikke kommet i retur. Kommunekassen hevder at de ikke kan finne fakturaen, men hvorfor skulle ikke brevet finne riktig adressat. Kopi av faktura sendt 28. september 2022 er hittil verken kommentert eller betalt, men det var vel ikke naturlig å forvente.

Til orientering kan det opplyses at motparten i saken hadde advokatutgifter på godt over 100 000 kroner uten å vinne saken.

PS. Før jordskiftesaken skulle opp for retten, forespurte jeg i mail Senja kommune om det var aktuelt at kommuneadvokaten prosederte saken. Svaret jeg fikk etter mange ukes vurdering i kommunen, var at dette ikke lot seg gjøre. Hvorfor dette ikke var mulig har jeg aldri fått opplyst. Den lange ventetiden på svar fra kommunen, gjorde det umulig for oss å engasjere advokat fra vårt forsikringsselskap til rettsprosessen, og ergo måtte jeg selv ta jobben.

I forbindelse med salg av eiendom gnr 424/78 i Torsken ble det av meg oppdaget feil i matrikkelen. En feil som medførte ytterligere venting på klarsignal for å kunne selge to heftefrie eiendommer, bolighus og nausttomt sammen. Denne nye feilen i matrikkelen sammen med foregående sak medførte utsettelse av salget av våre to eiendommer i tiden 1. august 2019 til desember 2020. Jeg sendte mail til Senja kommunen 30. desember 2020, da jeg følte at det ble feil at vi skulle betale kommunale avgifter i denne tiden, så lenge vi uforskyldt hadde komme i denne klemmen pga feil fra Torsken kommune, og når ingen bodde i boligen.

Da uklarhet og feil var blitt rettet, takk herr Bjørhusdal for rask respons, og papirene var i orden skulle det kun en enkel samtale med interessent før salget var i boks.

Til dags dato har jeg ikke mottatt svar på søknaden om fritak for kommunale avgifter i det aktuelle tidsrommet på 16 måneder. Hvorfor? Når det ble funnet feil/uklarheter i de to gårdsnumrene vi skulle selge, hvor mange eiendommer på yttersia av Senja er beheftet med liknende, jeg bare undres.

Ble dette litt for mye negativitet? Jeg har forsøkt å«"veie mine ord», og visst finnes det godord å kunne si om kommunens ansatte jeg disse siste årene har hatt litt kontakt med. Det har vært et lyspunkt å få snakke med de hyggelige damene på kundetorget, og på en meget hyggelig og profesjonell måte bli forklart, rettledet og satt i kontakt med riktige personer. «Trekløveret» på toppen, som hele tiden fullstendig har ignorert mine henvendelser, har jeg dessverre lite positivt å uttale meg om.

Deres behandling av sakene er så frekt at det grenser til imponerende. Jeg har i mail til Senja kommune henvist til Forvaltningsloven § 11 A hva gjelder tidsfrist for svar på henvendelser, men dette har på meg virket «som å skvette vann på gåsa». De gjør tydeligvis og mener akkurat hva de vil. Har jeg vært ekstremt uheldig, eller er det også andre som har blitt utsatt for det samme? Om der er flere liknende tilfeller, hva mener i så fall politikerene om «styre og stell» fra disse lederne i kommunen?