En publikumsundersøkelse og analyse gjort av Sponsor Insight, viser at Arctic Race of Norway førte til økonomiske ringvirkninger på litt over 50 millioner i Nord-Norge i 2021. Av disse sto arrangøren for 17 millioner, men publikum veide likevel tyngst på vektskålen med sine 34 millioner kroner i bidrag.

At et kombinert sykkelritt og folkefest kan være god butikk er fantastisk, men ikke en selvfølge.

Sykkelrytternes prestasjoner i Arctic Race imponerer hvert år. Med et så høyt profesjonelt nivå er det som forventet. Det som derimot ikke kan tas for gitt, er at 50.000 tilskuere under en pandemi møter opp i start- og målområdene og langs løypa. De fleste er fra lokalmiljøet, men det kommer også en god del tilreisende.

Sammen skaper de folkefest gjennom entusiasmen og fantastisk kreativitet som langs løypa. Rundt hele løypa og i start- og målområdene er det tidvis festivalstemning. Langs veiene er flere generasjoner på plass med flagg, plakater, kostymer og lokalproduserte smakebiter. Slikt kan ikke kjøpes. Det må skapes av folk som engasjerer seg på ekte. Dette forteller oss at vi er med på å lage et idrettsarrangement som har en verdi for folk, også ut over det det rent økonomiske.

Det er like mye et Senja- og Nordkjosbotn-arrangement, som det er et Tromsø- Bodø- eller Harstad-arrangement

I enda et pandemi-år har flere nordmenn enn vanlig feriert i eget land. Noen dro også til Nord-Norge hovedsakelig for å se på Arctic Race of Norway. Disse har lagt igjen penger på lokale spisesteder og hoteller, noe som alltid er positivt, men spesielt nå som næringa har lidd mye over tid. Situasjonen er fremdeles ustabil, men det vi er sikre på, er at mange som besøkte Nord-Norge for første gang i 2021 for å følge Arctic Race kommer tilbake.

Møtet med lokalbefolkningen, naturen og opplevelsene ga mersmak. I en publikumsundersøkelse kom det frem at hele 86 prosent av tilskuerne mener at arrangementet gjør Nord-Norge mer attraktivt å besøke eller bo i. 81 prosent av de tilreisende sa de ønsket å komme tilbake til Nord-Norge, og så mange som 93 prosent ville anbefale Nord-Norge til venner og familie.

Når det etter hvert åpnes for å reise friere over landegrensene igjen, er det flott at nordnorsk natur- og kulturlandskap gjennom idretten allerede har nådd ut til TV-seere utenfor Norges grenser. TV-bildene fra Arctic Race of Norway er helt unike og legger grunnlaget for en økonomisk verdiskaping som vi ønsker skal strekke seg langt fremover.

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, sa det tydelig i sin velkomsthilsen til rittet i 2021: Man kan nesten ikke tenke seg en bedre Norges-reklame. I tillegg viser en publikumsundersøkelse at 32 prosent av tilskuerne til Arctic Race ble inspirert til å ville sykle mer. Dette er kanskje noe av det fineste med idrettsarrangement som når ut bredt. At det inspirerer til mer fysisk aktivitet og bevegelse, gjerne i naturen.

Og hvis alle gjør alvor av planene utgjør dette i henhold til Folkehelseinstituttets beregninger en samfunnsøkonomisk gevinst på ni milliarder kroner.

Knut-Eirik Dybdal Foto: Håkon Steinmo

Visjonen til Arctic Race of Norway har alltid vært å bidra til en positiv utvikling for Nord-Norge, og gjøre Norge synlig i utlandet. Den visjonen levde vi opp til i 2021 fordi folk, næringsliv og offentlige virksomheter i hele regionen jobbet sammen mot ett felles mål: Vise det beste landsdelen vår har å by på.

Vårt ønske er at alle i regionen som berøres av Arctic Race of Norway skal kjenne et eierskap til rittet, og kunne bruke det som et verktøy for å nå sine mål. Det er like mye et Senja- og Nordkjosbotn-arrangement, som det er et Tromsø- Bodø- eller Harstad-arrangement. Gjennom godt samarbeid får alle en gevinst for innsatsen. Der ligger nøkkelen til suksess. Det viser også de økonomiske tallene fra 2021.

Med Arctic Race of Norway har folk i Nord-Norge sammen skapt et viktig verktøy for videre utvikling av landsdelen. Til og med i en tid der en pandemi puster oss i nakken.