Foto: Trond Sandnes (tegning)

En «godt voksen» bekjent av meg sa for noen år siden at han som fant opp datamaskinen skulle hatt juling.

Men vi er vel alle enig om at mye har blitt enklere etterhvert som «dataen» har tatt et større og større grep om livet vårt. Ikke trenger vi gå i banken og ikke må man innom reisebyrået når du skal finne feriereisen. Ikke trenger vi å ha en dunge med dokumenter liggende, for både lønnsslipper, skatt, bank, lånepapirer, registreringsopplysinger for bilen og forsikringspapirer ligger lagret i den berømte nettskyen — tilgjengelig for oss døgnet rundt.

Lurer du på noe om eiendommen din — eller naboen sin — ja, det er bare et tastetrykk unna. Lurer du på hvilket fly som akkurat fløy over eller hvilken båt som gikk nordover sundet. Bare trekk mobilen opp av lomma og sjekk! Ja, til og med bussen kan du følge i sanntid og betale for parkering kan du også. For ikke å snakke om nyhetene: Her kan du få varsel på klokka når store hendelser skjer der ute — fra både VG, NRK og Folkebladet.

På Dagsrevyen og TV2-nyhetene får du også tips om innslag eller artikler du kan finne på nettutgaven til TV-kanalen.

Vær så snill — ikke bare flytt betal- eller utfør-knappen til et annet sted fordi dere synes det ser bedre ut!

Selv dro jeg sørover i fjor for å hente en bil sammen med en kompis. Ikke et oppdrag jeg gjør ofte, så da jeg så at vi ikke kom til å rekke Larvik før Statens vegvesen — som vi før kalte biltilsynet — stengte for helga begynte jeg å uroe meg for omregistreringa. Neida, kompisen var mer oppdatert: «Eierbytte fikser vi på nett når som helst, får et midlertidig vognkort, og kjører hjemover».

Det er helt sant: Det aller aller meste har blitt så mye enklere at vi rett og slett ikke tenker over der. Og det er jo kjempebra å kunne gjøre det meste fra mobilen — eller om så smartklokka — fra akkurat der man er der og da.

Men så er det jo slett ikke alle som mestrer dette nettet. De prøver, men klarer kanskje ikke å få til alt. Bare det å lese nyheter på mobilen kan være en høy terskel å komme over. Selv var jeg godt voksen da vi midt på nittitallet begynte å få nett — først på jobb og deretter hjemme. Oppringt forbindelse der hvert enkelt bilde kunne bruke minutter på å lastes ned på datamaskinen. Jeg føler at jeg — mest takket være jobben — har klart å følge med på utviklinga. Men så har vi de som er litt eldre. Ja, de som kalles eldre. Hva med dem?

Hvordan skal de kjøpe buss- eller hurtigbåtbillett, som du i mange tilfeller kun kan gjøre via app? Hvordan skal de sjekke siste utbetalinga av pensjonen, som mest sannsynlig ikke kommer i et brev i postkassen? Hva skal de gjøre når de kanskje akkurat har lært seg og blitt fortrolig med nettbanken, så finner designerne til banken ut at «ja, den knappen skal vi flytte fordi det ser bedre ut»?

Hva skal de gjøre når det kommer en SMS om et nytt brev fra legen som «du kan åpne ved å logge inn på helsenorge.no»? Eller et viktig brev fra det offentlige Norge som «du kan åpne ved å logge inn på altinn.no»? Eller kanskje du vil bestille en flybillett, og reisebyrået ikke lenger eksisterer?

Og så må vi jo ikke glemme all frykten for det som kan gå galt — nemlig alle advarsler over alt om virus som tømmer bankkontoen for penger. Skal jeg ta sjansen og trykke på akkurat den linken? Er dette svindel eller ikke? Ja, slik kunne jeg ha fortsatt.

Det som gjør meg litt — for såvidt ganske mye — irritert på de eldres vegne er at alle etater fra Staten og nedover bare forventer at alle skal ha digital kompetanse nok til å gjennomføre alt online. At man tar for gitt at en 85-åring har ordnet seg tilgang til alle tjenester som nå i mange tilfeller kun kan utføres via mobilen eller datamaskinen. Det tas lite høyde for at gamlefar kanskje har en 90-tallsutgave av Nokia eller at gamlemors største utfordring kan være å lese gratis nyheter i nettavisa på egenhånd.

Ja, jeg skal ikke skyte av oss medier heller. Vi har stadig henvendelser — ofte fra den eldre garde — hvor de ikke får logget seg inn for å lese eavisa eller nyheter innenfor abonnement. For de som jobber med dette daglig, og kanskje selv har et titalls abonnement på aviser og strømmekanaler, kan det jo virke enkelt.

Men alle har det ikke slik. De har ikke vokst opp med dette. De vil gjerne ha et tilbud om et alternativ til den digitale løsninga til Helsenorge, Altinn, buss- eller kinobilletten. Kanskje ikke så rart at Folkebladet fortsatt daglig trykker over 3.000 papiraviser — det er jo ikke alle som er online og ønsker eller får helt til det digitale. Selv kan jeg bli sittende og spy ut stygge ord hvis jeg støter på en nettside som ikke vil fungere, og jeg har holdt på med dette i 20-25 år.

Jeg vet at det kanskje er for sent allerede, men dere som utvikler digitale løsninger: Vær så snill — ikke bare flytt betal- eller utfør-knappen til et annet sted fordi dere synes det ser bedre ut! Det kan jo sitte en gamling (som meg selv kanskje) som ikke finner ut av det nettopp på grunn av den stilige endringen. Når dere lanserer en flott digital løsning — som så absolutt gjør livet enklere for mange — ha i hodet at det også finnes noen som ikke ønsker eller kan dette her så godt!