Allerede i 1975 ble det reklameforbud mot tobakk — helse og skadevirkninger var begrunnelsen. Det ble store protester og massiv innsats fra tobakksselskapene for å hindre forbudet, men loven kom.

Nå er tida mer enn overmoden for å sette foten ned for grønnvasking og reklame for fossil energi og oljeselskapene. Grønnvaskinga framstiller oljeindustrien stadig mer miljøvennlig samtidig som de dekker over og bagatelliserer de negative konsekvensene.

Å påstå at fortsatt utvinning av olje og gass er nødvendig for overgangen til det grønne skiftet er et bedrag. Det trenerer arbeidet og forsinker prosessen med å nå FNs klimamål. Attpåtil velger 13 av de 15 største oljeselskapene i verden å ignorere FN og øker produksjonen av olje og gass de kommende årene.

Fossil grønnvasking og reklame må forbys — raskt! Vi har dårlig tid

I over 60 år har fossilselskapene visst at utslippene av CO2 ville føre til de globale klimaforandringene verdens befolkning opplever i dag. Selskapene har brukt milliarder på å skjule dette og har bevisst og målretta motarbeidet alle forsøk på å begrense skadene på den kloden vi alle lever på. Klimagasser er usynlige, de er overalt og konsekvensene rammer alle mennesker i større eller mindre grad.

Equinor er også aktivt med i slik systematisk undergraving av klima- og miljølovgivning, og den viktigste målgruppa for selskapets grønnvasking er barn og unge, særlig innafor idrett og kultur der sponsorsummene er formidable.

«Morgendagene helter» deltar i skikonkurranser med Equinor på brystet, på stadion tapetsert med reklame for et oljeselskap som bidrar til stadig kortere og varmere vintre — og med Skiforbundets oljesmurte velsignelse, vel vitende om at det er Morgendagens helter som må ta regninga for de enorm klimautfordringene som ligger foran oss.

Fossil grønnvasking og reklame må forbys — raskt! Vi har dårlig tid.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her