Vedtaket til regjeringen Ap/Sp om kjøp av seks Seahawk til erstatning for 14 NH90-helikopter er ett riktig skritt på veien, hvor tre forventes levert i 2025 og tre i 2027. Nøyaktig når nye helikopter vil være operative på Kystvaktens fire helikopterbærende fartøyer og hvor mange flytimer som vil bli levert til Kystvakten frem til 2030, er ikke kjent.

Målselv Venstre stiller seg undrende til at man både lokalt og sentralt uttrykker seg overstrømmende over det å stå uten maritime helikopter i flere år i et Europa i krig.

Vebjørn Strand Foshaug Foto: Privat

Kjøpet av Seahawk signaliserer videreføring av helikopteraktivitet ved Bardufoss flystasjon, der helikopteraktiviteten gradvis har blitt nedbygget av Høyre og Ap. Det er fortsatt i det blå når Fregattvåpenet og Hæren får helikopter, og når Spesialstyrkene får skiftet ut sine aldrende Bell 412.

Målselv Venstre imøteser en oppbygging av helikopteraktiviteten ved Bardufoss flystasjon

Inntil eierforholdet til NH90 er avklart mellom NATO, Industries Helicopter og Forsvaret, må disse helikoptrene fortsatt vedlikeholdes av Forsvaret til betydelige kostnader.

Målselv Venstre imøteser en oppbygging av helikopteraktiviteten ved Bardufoss flystasjon til hva flystasjonen er rigget for og var tiltenkt å være som Forsvarets hovedbase for helikopter. Vi er likevel, som de fleste som er opptatt av sikkerhetspolitikk i dagens verdensbilde, bekymret over at vi fortsatt vil stå i flere år uten helikopter til Hæren, Kystvakten og Fregattvåpenet.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her