En grundig utredning fra Forsvarssjefen kom med en tydelig konklusjon om at NH90 ikke ville klare å levere på de operative behovene Forsvaret hadde til helikoptrene. Derfor ble kontrakten terminert. Det har, forståelig nok, skapt usikkerhet på Bardufoss.

Norge skal ha en maritim helikopterkapasitet. Det er det ingen tvil om. Samtidig er det slik at store anskaffelser erfaringsmessig tar tid, opp mot fem år. Hovedpoenget er at det vi nå prøver på, og jobber for, er å fremskynde en slik prosess. Dette gjør vi gjennom dialog med allierte og partnere. Intensjonen er å finne gode løsninger for hurtigst mulig leveranse av systemer vi vet fungerer — hyllevare. Forhåpentligvis vil dette føre til at vi kan skaffe nye helikoptre så snart som mulig. Jeg deler utålmodigheten og vi håper at den dialogen vi har med allierte nasjoner vil føre frem.

Jeg forstår at mange ansatte er urolige for fremtiden etter at vi besluttet å heve NH90-kontrakten. Avgjørelsen vi tok var basert på en fagmilitær anbefaling fra Forsvarssjefen. Sannheten er at NH90 ikke klarte å levere planlagt antall flytimer. Den fagmilitære tilbakemeldingen var at selv med store ekstrainvesteringer ville ikke helikopteret være i stand til å møte Forsvarets behov. Dette til tross for at personellet la inn en betydelig innsats. Personellet som har jobbet med NH90 fortjener ros for innsatsen. Det er virkelig ikke dem det har stått på i denne saken.

Å anskaffe helikoptre som er i stand til å løse militære oppdrag fra havgående fartøy, i alle årstider og i all slags vær, er krevende og tar noe tid. Selv når vi jobber på spreng

Samtidig har jeg registrert at i den pågående debatten om anskaffelse av en erstatning for NH90 blir hevdet at danskene anskaffet Seahawk på bare to år. Det stemmer nok ikke, selv om det helt klart hadde vært et ønskelig tidsperspektiv for vår del.

Den danske anskaffelsen gikk fra 2007 til 2018. I følge det danske Forsvarsdepartementet ble kontrakten underskrevet høsten 2012 og den første helikopterleveransen kom våren 2016. Hele prosjektfasen for å vurdere anskaffelsen av en maritim helikopterkapasitet til Danmark tok altså om lag fem år — fra 2007 til 2012. Fra kontraktsinngåelse til første leveranse gikk det totalt 3,5 år.

Vi har jobbet for en ny løsning siden beslutningen om å heve kontrakten ble tatt, og det gjøres en iherdig innsats fra flere hold i Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvaret for å finne en god løsning. Å anskaffe helikoptre som er i stand til å løse militære oppdrag fra havgående fartøy, i alle årstider og i all slags vær, er krevende og tar noe tid. Selv når vi jobber på spreng.