Hver uke fra mandag 28. november og frem til og med romjula skal én kjent person fra Midt-Troms opptre i nissedrakt og komme med ulike hint til hvem han eller hun er. Og så blir det din jobb som seer og forsøke å finne svaret før avsløringa kommer på lørdagskvelden. Det er klart for Nissorama.

– Vi har tyvlånt et par elementer fra det populære Maskorama på NRK, som fordreid stemme og at det vises flere hint, men der stopper likheten. For her er det seerne som i løpet av uka skal gjette hvem som skjuler seg i nissekostymet, sier utviklingsredaktør Trond Sandnes i Folkebladet.

Fem nisser

Fem nisser skal avsløres i løpet av fem uker. Siste avsløring blir på nyttårsaften. Og hver uke skal det trekkes ut en vinner som får et gavekort på tusen kroner.

– I disse tider med høye drivstoff-og matpriser og stigende renter kan jo det komme godt med for den som blir trukket ut hver uke, sier Sandnes.

Han forteller at denne alternative adventskalenderen, som altså varer ut året, er en stor produksjon i Folkebladet-sammenheng. To medarbeidere har blitt tatt ut fra mye av den daglige nyhetsdekninga for å produsere adventsserien.

– Vi er jo veldig spent på mottakelsen der ute. Det er en alternativ julekalender som vi håper skal engasjere både gammel og ung, sier Ida Larsen, som har jobbet både med lyd, lys og tilrettelegging.

– Det har vært mange små detaljer vi har jobbet mye med å få på plass. Vi må ikke avsløre for mye for fort gjennom uka, sier hun.

SJEFSFOTOGRAF: Jøran Johansen har fra tidligere av erfaring med TV- og videoproduksjon. Han står for foto og redigering av Nissorama. Foto: Trond Sandnes

Lekkasjer

– Men klarer dere å holde tett i et lite lokalmiljø?

– Vi har i alle fall gjort vårt. Vi har snakket lite om konseptet i vår omgangskrets. Jeg tror heller ikke det nytter å «ringe en venn» i Folkebladet for å få løsninga, humrer Larsen.

Jøran Johansen har stått for planlegging og tilrettelegging i tillegg til foto og redigering. Han forteller at det har vært mye jobb med å holde orden på alt, og det går flere dager og timer med bare for å redigere alle episodene.

Journalist og utgavesjef Susanne Noreng har påtatt seg jobben med å være programleder, og håper at Nissorama skal være med på å skape engasjement blant hele familien hver uke i desember.

Hele familien

– Dette er jo noe alle i familien kan være med på å gjette. Jeg håper jo at folk skal synes at dette er litt artig også. Og så tror jeg det blir spennende og kanskje noe folk kan snakke om i lunsjen, sier Noreng.

For det skal komme frem både kjente og mer ukjente ting om personene som befinner seg i nissedrakten.

– Vi har fem lokalt tilknyttede personer bak maskene. Den geografiske spredninga i Midt-Troms er god — fra innerst til ytterst og fra nord til sør. Vi har forsøkt å gjøre det litt vanskelig, men samtidig er det ikke umulig å finne frem til personene hvis du har fulgt litt med i nyhetsbildet lokalt de siste årene, sier Sandnes.

ØVER: Programleder Susanne Noreng skal lede deg gjennom flere sendinger hver uke fra førstkommende mandag og frem til selveste nyttårsaften. Foto: Trond Sandnes

Konkurranse

Mandager går hovedsendinga av stabelen, så kommer det noen flere hint i løpet av uka før personen avsløres på lørdager. Samtidig får seerne også vite hvem ukens vinner av premien er.

Vil du delta i konkurransen kan du sende svaret ditt på SMS til 2399 med kodeord FB NISSE — du kan sende inn ett svar per døgn og slik sett få seks «lodd» i trekninga av ukevinneren.

Etter hver avsløring blir det en tettere samtale med personen bak nissemaska i Folkepodden, som publiseres hver søndag — både som podcast og TV-sending. Alle sendingene blir åpne for alle.