Kartellet/Mørk/Emma Elliane: «Kan du komme ned og hente meg igjen?»

En visuelt slående kraftanstrengelse i djupsnøen

En visuelt slående kraftanstrengelse, dialogløst fortalt i djupsnøen.

VISUELT: Sigurd Johan Heide og Inge Martin Helgesen fra danseensemblet Kartellet, Benjamin Mørk på piano. Filmen «Kan du komme ned og hente meg igjen?», basert på danseforestillingen med samme navn, er blitt like sterk som den er visuelt slående.   Foto: Kartellet

kultur

Danseforestillingen «Kan du komme ned og hente meg igjen?» fra 2014 hadde nypremiere i 2019, med nyskrevet musikk av Benjamin Mørk. Ensemblet Kartellet og komponisten selv fikk imidlertid ikke komme til Oslo og spille på Riksscenen den 27. mars. I stedet ble det gjort opptak på Kvaløya, 43 minutter dans i dyp snø, filmet svart-hvitt i ett opptak og med ett kamera. Resultatet er blitt en visuelt slående kraftanstrengelse, der snøen som dansegulv og skogen som scenografi så til de grader sprenger rammene et kulturhus kunne ha tilbudt.

Etableringsbildet gir deg en lysning, kontrastfylt nok mellom frodig gran og nakne bjørkegreiner. I midten står pianoet, og plasseringen ute i snøen gir det hele et besnærende surrealistisk preg. Bøyd over tangentene sitter Benjamin Mørk, og derfra tonesetter han det meste av handlingen. En detalj fascinerer. Om det er av produksjonsmessige årsaker eller tilfeldig: Over klaviaturet er det åpent inn til strengene. Du ser hamrene i hvert anslag, og instrumentet fremstår like blottlagt som vinterskogen rundt aktørene. I sirkelen utenfor beveger Sigurd Johan Heide og Inge Martin Helgesen seg, og runddansen forsterker følelsen av en livssyklus i den dialogløse fremstillingen.