– Tekstene har fått større plass, deretter pakkes fortellingene og bildene inn i musikken

Er du genuint opptatt av det nordnorske landskapets symbolverdi, er brytningspunktet mellom mørketid og sol et godt tidspunkt å turnere på.

NYSOL-TURNÉ: Gjenskinnet av en taklampe speiles varmt mot januarmørket utenfor – Ann-Iren Hansen kommer solen i møte på hektiske turnédager  Foto: Arne Ivar Hanssen

kultur

Derfor var også litt av meningen med de hektiske turnédagene å komme solen i møte, forklarer Ann-Iren Hansen.

– Jeg hadde lyst å kalle det «nysol-turneen», men så viste det seg at omtrent ingen på min alder visste hva det var. Jeg leser jo bøker av Regine Normann, og der bruker hun begrepet: Det er solen når hun kommer i januar, når hun er helt ny, og man ser henne for første gang, smiler Hansen.


Konsert:

Visesang i jazzimprovisert vinterlandskap

Det er modig gjort å invitere til solkonsert når været er som et skakkjørt jazzakkompagnement og dimakkordene pisker mot frontruta.


Fokusere på tekst

I 2018 mottok hun Rævspark-stipendet fra Norsk Viseforum, med støtte til innspilling av ny musikk og nasjonal turné. Hansens jazz-viser var blitt plukket ut blant 111 innsendte bidrag. Året etter kom albumet Ikkje lukk hjertet igjen. Avstanden er merkbar til det mer jazz-baserte debutalbumet fra 2014.

– Allerede før Ikkje lukk hjertet igjen var jeg nok i det sporet at jeg fokusererte mer og mer på tekst. Det vil ikke si at jazzen er forsvunnet, for det er mye jazzharmonikk i låtene, men vi er liksom ikke i et fullt så frodig improvisasjonslandskap. Låtene på det siste albumet er mer tilgjengelige, men både «Mannen», «Andungan» og «Alt det gode» har mye jazz i seg.

– I tillegg var jeg så heldig å ha Tore Johansen med som en av musikerne på albumet: Han spiller et luftig flygelhorn og har jazzet det til, forteller Hansen.

Mens det kanskje var melodien og det improvisatoriske som fikk mer plass før, er blikkpunktet nå rettet mer mot teksten.

– Tekstene har fått større plass, deretter pakkes fortellingene og bildene inn i musikken. Å skrive er en alvorlig sak, sier hun.

Melodi

Å sette melodi til andre sine tekster er også en utfordring. Konsertens åpningslåt er «Vise i vestavind» av Helge Stangnes. Med unntak av to folketoner er det konsertens eneste låt som Hansen selv ikke har skrevet tekst til.

– Jeg ringte Helge og spurte om jeg kunne få sette melodi til en av tekstene hans. Da hadde han en som noen andre hadde prøvd på før, men aldri var blitt helt fornøyd med. Dét var en utfordring! Helge var til stede i Bodø da jeg urfremførte låten, og da han etterpå tok meg i hånden, sa han: «Der satt den!» ler Ann-Iren Hansen.