Byr på skjeve hus, fjøs, naturskildringer og godt humør

Anne-Grethe Furøy, Eivor Agnes Johansen og Anita Helene Nyheim setter farge på Kulturuka i Sørreisa på sin måte.

TRIO: Fra venstre Eivor Agnes Johansen, Anita Helene Nyheim og Anne-Grethe Furøy, som sammen med to andre kvinnelige kunstnere stiller ut sin arbeider i lokalene til Sørreisabygget under Kulturuka i Sørreisa. Utstillingen, som er en salgsutstilling, åpnes i dag, og holder åpent alle dagene under kulturuka.   Foto: Reidar Ingebrigtsen

Jeg maler skjeve hus. Slike bilder selger veldig godt, av en eller annen grunn liker folk skjeve hus

Eivor Agnes Johanse

FJØS: Et av Anita Helenes Nyheims favorittmotiver er faktisk gamle fjøs. Alle bygningene hun fester til lerretet finnes også i virkeligheten.  Foto: Reidar Ingebrigtsen

NATURSTEMNINGER: Anne-Grethe Furøy liker naturstemninger der det nordnorske lyset, ikke minst om vinteren, er en viktig del av uttrykket i bildet.  Foto: Reidar Ingebrigtsen

INSPIRERT: Et av maleriene til Anita Helene Nyheim, som kanskje er litt inspirert av en av hennes favorittkunstnerene, Paul Gauguin.  Foto: Reidar Ingebrigtsen

kunstutstilling
  • Årets utstillere er Anne Grethe Furøy, Eivor Agnes Johansen, Anita Helene nyheim, Karina Tokle og Keila Andreassen
  • Holder til i lokalene til Sørreisabygget og er åpen alle dager under Kulturuka i Sørreisa.
  • Utstillingen er en salgsutstilling
kultur

Måten de gjør det på, og har gjort det så lenge Kulturuka i Sørreisa har eksistert som arrangement, er ved å levere noen av sine arbeider til kunstustillingen, som også i år holder til i de delvis tomme lokalene i Sørreisabygget. Foruten Anne-Grethe Furøy, Anita Helene Nyheim og Eivor Agnes Johansen bidrar også Karina Tokle og Keila Andreassen med noen av sine arbeider til utstillingen, som åpner i dag og holder åpent utover i Kulturuka. Det er en salgsutstilling.

Trioen vi snakket med uttrykker seg vesentlig i akryl og akvarell, selv om de fleste av dem også har vært innom den klassiske oljemalingteknikken. De har gjennomgått en rekke kurs, og de fleste av dem begynte å male bilder i begynnelsen av 2000-tallet. Før det gikk det en del i tegning, som de begynte med lenge før barneskolealder.

Kulturminner

Anita Helene Nyheim er opptatt av noe såpass sjeldent – i hvert fall i denne sammenhengen – som å feste gamle fjøs til lerretet. Mange av driftsbygningen man ser i hennes arbeider står fortsatt rundt på Senja.

– I andre motivvalg kan jeg som alle andre male ting som bare eksisterer i hodet mitt, men når det gjelder fjøsene mine så eksistrer de også i virkeligheten, forteller Nyheim, som beskriver uttrykket sitt som litt rufset naturalistisk og figurativt.

– Jeg er litt opptatt av gamle fjøs fordi de egentlig også er kulturminner fra en annen tid. Dette er kulturminner som forfaller og preges av vind og vær, så vi vet vel egentlig ikke hvor lenge de står han av, påpeker Anita Helene Nyheim. To av hennes favorittkunstnere er Edvard Much og Paul Gauguin.

– Men det er vel egentlig måten de bruker fargene i bildene sin på som fenger meg mest, forklarer hun.

Naturskildringer

Eivor Agnes Johansen har i likhet med Anita Helene Nyheim er forholdsvis originalt motivvalg i flere av sine bilder.

– Jeg maler skjeve hus. Slike bilder selger veldig godt, av en eller annen grunn liker folk skjeve hus, forteller hun.

– Jeg regner med at husene du maler ikke eksisterer i virkeligheten?

– Nei, som de fleste andre bildene jeg maler er de fri fantasi. Du finner neppe noen slike rundt omkring.

Anne-Grethe Furøy har i likhet med de to andre forskjellige motivvalg, der bygninger ser ut til å være en gjenganger. Men blant arbeidene hun bidrar med til kunstutstillingen finner man en god del naturskildringer.

– Jeg synes at vi har en veldig fin natur i Nord-Norge, og det som kanskje er mest spesielt er lyset. Det har vi veldig mye av, ikke minst om vinteren med nordlyset og alt det andre fantastiske lyset vi har her, understreker hun.

Alle tre liker å svinge penselen, og forteller at når de først er i gang med et bilde kan det bli langt på natt før de «tar kveld».

– Men det som kanskje er viktigst er den roen man får når man maler. Man kan være stresset og oppjaget, men finner den egne roen man bare får med denne aktiviteten når man begynner å arbeide med et bilde, slutter Anne-Grethe Furøy.