– Ville snakke nordnorsk i forestillinga, men det ble for heftig

Jan Sælid ser fram til å dra på turné med Riksteatrets oppsetning av boksuksessen «Havboka».

MONOLOG: Skuespilleren Jan Sælid er alene på scenen i monologen «Havboka», som har fått stråelende kritikker etter premieren i Oslo. Mandag 11. februar besøker Riksteatret Kulturhuset på Finnsnes med forestillingen, som skal vise på til sammen 40 steder i Norge i løpet av turneen.   Foto: Erik Berg

kultur

Den fulle tittelen på boka som Riksteatret har dramatisert for scene er faktisk «Havboka - eller kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider».

– Den tittelen ble for omfattende, så Riksteatret har nøyd seg med å kalle forestillingen for «Havboka», sier skuespilleren Jan Sælid, som er alene på scenen i denne oppsetningen.

– Dette er en monolog, så jeg er ganske riktig alene på scenen. Men jeg har et team rundt meg som drar lasset sammen med meg. Så selv om jeg er alene, så er jeg egentlig ikke det, påpeker skuespilleren.

Finnsnes er et sted han aldri har satt sine ben på før, og det samme gjelder for store deler av Nord-Norge.

– Jeg ser fram til å reise rundt i Nord-Norge, som er en landsdel jeg har vært lite i. Da jeg fikk denne rollen bestemte jeg meg for å lære å snakke nordnorsk dialekt, men det ble for heftig. Derfor overlater jeg det til dem som kan det, spøker Sælid.

Strålende kritikker

Etter premieren har et samlet kritikerkorps gitt oppsetningen strålende kritikker.

– For oss skuespillere er det med kritikker litt spesielt. Vi skal helst holde kjeft både når vi får gode og dårlige kritikker. Vi må ta det vi får, er kritikkene dårlige er det håpløst for oss å forsøke å kritisere kritikker. Det går ikke. Det samme gjelder gode kritikker, å snakke om dem kan oppfattes som skryt.

–Men det er vel litt stas med gode kritikker. Det er jo du som bærer lasset her?

– Ja, selvsagt er det det. Det er kjempehyggelig. Jeg setter spesielt pris på anmeldelsene som ble gjort av Aftenposten og Dagsavisen, som jeg synes var veldig godt skrevet.

– Er det hardt arbeid å skulle være alene med å fylle en hel forestilling?

– Nei, ikke i det hele tatt. For det meste sitter jeg i en stol. Jeg må danse litt, men slipper å synge. Jeg synes at jeg har mer energi etter at forestillingen er ferdig enn før jeg går på scenen.

Hovedrolle

– Du må også fremstille en fisk, en håkjerring, i denne oppsetningen. Hvordan er det?

– Det stemmer, og det er også dette som er hovedrollen. Det er et av de fine grepene som regissør Ole Anders Tanberg har gjort med denne oppsetningen, at historien fortelles sett gjennom øyene på en fisk. Håkjerringen sitter på havets bunn og ler seg skakk og gjør narr av den dumme fiskeren på overflaten som tror at han skal greie å få ham på kroken. Det er blant annet her at mye av humoren ligger. For det er også en del humor i denne forestillingen, selv om det er svart humor.

– Å spille en fisk, det høres ikke så enkelt ut?

– Jeg er sminket litt på en måte som skal få meg til å ligne en haifisk, som en håkjerring jo er. Ellers løser jeg det blant annet ved måten jeg beveger og opptrer på. Jeg tror det funker nokså bra,

– Har du rukket å lese boka oppsetningen er basert på?

– Jeg har lest noe av den, men la den fra meg fordi jeg ikke ville bli påvirket av den. Jeg ville forholde meg helt og fullt til manuset, som er veldig godt. Men på turneen skal jeg kose meg med boka.

Regnskog under vann

– Hvor miljøproblemorientert er egentlig boka og oppsetningen?

– Det er jo et ganske mørkt og dystert bilde som tegnes. Jeg var for eksempel ikke klar over at hele 50 prosent av den oksygenen vi trenger for å overleve blir produsert i havet. Man kan sammenligne det med en regnskog under vann, og når vi vet hvordan vi forsøpler havet og samtidig har trusselen med den globale oppvarmingen hengende over oss er jo ikke fremtidsutsiktene akkurat lyse.

– En viktig forestilling?

– Ja, absolutt, og selv er jeg glad for å kunne få lov å være med på å formidle denne informasjonen, som jo må sies å være livsviktig for oss alle.

– Hvordan forholder forfatteren seg til denne dramatiseringen av boka hans?

– Morten A. Strøknes er svært bevisst på ikke å blande seg inn på noen måte. Han ser på Riksteatrets oppsetning av sin bok som et eget verk. Men jeg har møtt ham og drukket noen kopper kaffe sammen med ham. Han er en sympatisk person.

– Hvilken aldersgruppe vil du si at denne forestillingen passer for?

– Egentlig for alle aldersgrupper. Det er en viktig og spennende oppsetning som jeg synes regissøren har gjort en særdels god jobb med. Jeg anbefaler alle, både de som har lest boka og ikke har det, om å sette av tid til den.

«Havboka» er satt opp i Kulturhuset på Finnsnes mandag 11. februar. Med på kjøpet får man også et gratis foredrag av marinbiolog Kaja Lønne Fjærtoft fra Passion for Ocean, som starter i foajeen en halv time før forestillingen begynner.