Radini byr på magi på Kafé Pluss

Magikeren Radini gjør et såkalt close-up magishow på lavterskelkafeen Kafé Pluss førstkommende fredag.

KUNSTNER: Magikeren Radini, eller Axel Olsen, som er hans vanlige navn, opptrer på Kafé Pluss midt på dagen førstkommende fredag.   Foto: Privat

kultur

Trylleforestillingen er satt til lokalene i Kafé Pluss i Finnsnes kirke førstkommende fredag midt på dagen. Den har gratis inngang, og magikeren Radini tar seg ikke betalt for jobben.

– Jeg er uansett hjemme og ser litt etter huset jeg har på Tennskjær i kulden. Da forespørselen fra Kafé Pluss kom sa jeg ja. Jeg forstår det slik at denne kafeen drives ved hjelp av frivillig innsats, så da vil heller ikke jeg ta meg betalt. Jeg ser på dette som et lite bidrag fra meg til en god sak, forklarer Axel Olsen, som er hans egentlige navn.

I forbindelse med sitt besøk på hjemlig trakter (han bor i Bodø) har Olsen også noen magishow han er booket inn på i Tromsø.

Tett på

Radini, som blant annet er kåret til Norgesmester i disiplinene close-up Magi, cabaretmagi og scenemagi samt å være nordisk mester i fingerferdighet, kunne nok tatt seg godt betalt for jobben.

– Jeg liker å gjøre slike ting som dette, og synes alltid det er litt ekstra stas å kunne bedrive magi tett på mitt publikum. Det jeg skal gjøre på Kafé Pluss er det vi innen faget kaller for close-up magi, noe som ofte går ut på at jeg sitter ved samme bord som de jeg opptrer for. På slike jobber bruker man ikke store ting, da går det blant annet i kortstokk, strekk og tau, som jeg utfører mine triks med. I slike settinger ønsker publikum gjerne å undersøke de remediene jeg benytter. Det får de selvsagt lov til, ellers ville jeg ligget tynt an som tryllekunstner, spøker Olsen.

– Du skal altså trylle ved et bord på Kafé Pluss?

– Ja, der samler jeg gjengen rundt meg, og da vil det også bli tid til en hyggelig prat.

Entertainer

Axel Olsen legger like stor vekt på å underholde som å trylle.

– Humor er viktig, jeg tror at folk fleste setter like stor pris på en god latter som et godt trylletriks. For meg er det å være entertainer og underholder kanskje viktigere enn det å utføre triks, understreker han.

– Dialog med publikum er altså viktig?

– Ja, jeg pleier å si at jeg ikke snakker til men med publikum. Om publikum ikke snakker med meg spiller egentlig ikke noen rolle, jeg er avhengig av en from for dialog med dem både når jeg sitter ved samme bord eller står på en scene. Hvordan publikum reagerer på det jeg gjør er på mange måter deres dialog med meg. Reaksjonene deres forteller like mye som ord.