Æresverk til Fjørtoft – ett år etter første møte

«Hører du suset fra Senja», skrev Knut Fjørtoft til Elind Rui Blix i fjor sommer. De skulle samarbeide om hennes avgangsprosjekt. I stedet ble det et æresverk.

Æresverk: «Uttrykt håndtrykk, for Knut» er tittelen på en av delene i Elind Rui Blix sitt æresverk til kunstneren Knut Fjørtoft, som gikk bort i fjor. I dag åpner utstillingen – nøyaktig ett år etter at Blix knyttet den første kontakten til Fjørtoft.  

Materiale: Detalj fra verket, produsert i MDF, stål og bomull. Et æresverk Elind Rui Blix visste at hun måtte fullføre. 

ArtiJuli: Elind Rui Blix under forarbeidet til ArtiJuli på Kråkeslottet i fjor. 

kultur

I dag åpner master- og bachelorstudentenes avgangsutstilling i Tromsø. Blant bidragene til utstillingen er Blix sitt «Uttrykt håndtrykk, for Knut», laget av MDF, bomull og stål. Et signert fotoprint for åpningens første gjester og en publikasjonsdel med dikt og illustrasjon. Av publikasjonen som slippes på utstillingens avslutningsfest, gis det også 30 signerte eksemplarer til minneutstillingen på Kråkeslottet i gave.

– En forpliktelse å løfte han fram - les saken her.

Gjensidig

Men det var aldri meningen at det var slik det skulle bli, et posthumt æresverk for Knut Fjøra Fjørtoft, som gikk bort så brått i november i fjor.

– Åpningen er nøyaktig ett år siden vår første kontakt. For meg handler hele avgangsutstillingen om å minnes Knut, forteller Blix.

Den 4. mai 2017, for nøyaktig et år siden, tikket det inn en tommel opp fra Knut Fjøra Fjørtoft på Blix’ facebookprofil. Tommelen kom etter at hun hadde snust rundt på profilen til Fjørtoft og lagt han til – mest fordi trykkene hans rundt i byen hadde fascinert henne. Hun ville se om de kunne opprette kontakt og kanskje arbeide sammen. Det ble mer enn forventet, og beundringen var gjensidig. De arbeidet begge på gulvet, de likte ikke gå på åpninger, og de hadde en felles lidenskap for musikk når de arbeidet. Blix var hovedutstiller ved Kråkeslottet på ArtiJuli 2017. Det ble naturlig å avtale et møte.

– Knut ga meg utrolig mye på de tre timene jeg var i studioet hans. Vi utvekslet teknikker og snakket om arbeidet, estetikken og poesien. Han fortalte meg om maleriene mine, han hadde sett utstillingen min, og vi ble enige om og jobbe sammen engang. Jeg hadde søkt utveksling i Helsinki, men satte allerede da et indre mål om å jobbe med avgangsprosjektet mitt sammen med Knut. 10. oktober sendte jeg han linken om kulturrådets nye ordning for kunstnerassistent. Han ville ringes, men jeg hadde ikke tid siden jeg var så travel med en søknad på kvelden og satt i Finland.

– I Knuts ånd

Bare en måned senere gikk Fjørtoft uventet bort. Blix avgangsprosjekt ble i stedet et æresverk til kunstneren.

– Det er utarbeidet i Knuts ånd så godt jeg klarer etter tre timer med leksjon. Jeg har understreket stemningen i hans studio, forsøkt å arbeide med platene slik jeg ser for meg at jeg ville med hans hjelp og veiledning. Han har vært der under hele prosessen, selv før det ble et bevisst valg. Slik ville jeg også stille ut verket, utrykket og nakent. Et uoppgjort prosjekt som ble avsluttet for fort.

Verket er i tre deler: Første del består av utrykte plater med 40 meter bomull, klare for trykk; del to er en publikasjon bestående av et dikt sammensatt av seks deler skrevet til og for Knut, mens del tre er fotoprints av publikasjonens fremside signert for de første gjestene som ankommer Kunstforeningen på åpningen.

– Det er mange som kjenner Knut godt i Tromsø, og jeg er veldig klar over at jeg tråkker i et ukjent terreng ved å lage et æresverk. Men det bare måtte gjøres. Hvis han berørte meg så mye på så kort tid, kan jeg ikke forestille meg alle de blå hjertene som bærer hans minne nå. Jeg håper jeg kan vekke noen gode minner fra hans virke og yte han den respekten han fortjener, sier Elind Rui Blix.

– «Hører du suset fra Senja», skrev han til meg. Det har jeg gjort siden.