– Utrolig morsomt å få han tilbake til Finnsnes

Lørdag 10. mars vises «Prisen» i kulturhuset. På scenen står et stjernelag av norske skuespillere: Iren Reppen, Kim Haugen, Per Frisch – og Helge Jordal.

Stjernelag: Iren Reppen, Per Frisch, Helge Jordal og Kim Haugen står på scenen når Riksteatrets oppsetning av Arthur Millers Prisen vises på Finnsnes lørdag 10. mars. Ikke minst er det mange som gleder seg til å se Jordal igjen på kulturhusscenen.  Foto: L-P Lorentzen / Riksteatret

Valg: To brødre møtes for å fordele arven etter foreldrene – bevisste valg og tilfeldigheter har gitt dem forskjellig liv.  Foto: L-P Lorentzen / Riksteatret

Ettertanke: Mange har påpekt de ibsenske elementene man ofte finner i Millers drama.  Foto: L-P Lorentzen / Riksteatret

kultur

Riksteatrets oppsetning av Arthur Millers stykke har akkurat hatt sine første pressevisninger i forkant av turneen. Både Klassekampen og NRK har hentet frem ovasjonene – og VGs anmelder skriver at det er «en sann svir [...] å se ringreven Helge Jordal i manesjen igjen».

– Når Riksteatret er på turné, vet vi at vi får godt teater. Vi synes det er utrolig morsomt å få Helge Jordal tilbake til Finnsnes igjen – det gleder vi oss virkelig til. Som skuespiller er Jordal en institusjon i institusjonen, han bare er, og han har alltid vært der. Ikke minst det engasjementet han har som skuespiller etter så mange år – bare han er verdt forestillingen, smiler Vibeke Johnsen, teater- og markedskonsulent ved Kulturhuset Finnsnes.

– Og vi får møte Iren Reppen, som er aktuell stadig vekk, Kim Haugen og Per Frisch – det er bare kjente skuespillere. Det er kjempeartig å få et slikt stjernelag til Finnsnes, sier hun.

Ibsensk

Arthur Miller er en av USAs mest populære og innflytelsesrike dramatikere, kanskje aller mest kjent for En handelsreisendes død og sitt ekteskap med Marilyn Monroe. Mange har pekt på likhetene mellom Miller og vår egen Henrik Ibsen, og elementene finner vi også i Prisen: To brødre har ikke sett hverandre på 16 år. Begge har vokst opp i samme hjem, men er likevel blitt så forskjellige. Den ene har valgt karriere, den andre familie. Nå møtes de igjen for å fordele arven etter foreldrene. Hvilken pris vil de bokstavelig talt få for tingene de skal fordele? Og hvilken pris betaler de i overført betydning for valgene de selv har tatt?

Godt teater

– Dette er et stykke med godt voksne skuespillere og kanskje med en ekstra apell til folk som har levd en stund. Samtidig er dette teater for alle, for tematikken er universell. Det handler om hvordan barn som vokser opp i samme hjem, kan oppleve foreldrene forskjellig og få et annerledes liv ut fra hvilke valg som tas.

– I Midt-Troms er det bare Finnsnes som nå får besøk av Riksteatret, og på deres oppsetninger har vi et fast publikum: De kommer i buss fra innlandet og fra yttersida av Senja, og de kommer for å se godt teater. Når Riksteatret står på scenen, vet vi at det er dyktig regissert og velspilt. De siste årene har de turnert med stykker som har vært for et større publikum, og det er i tråd med det vi ønsker oss på Finnsnes: nemlig teater for alle, sier Johnsen.

Broadway

Arthur Miller ble født i 1915 i New York. Familien var jødisk, og faren var en vellykket forretningsmann innen tekstilbransjen. Men familien ble ett av de mange ofrene for krakket i 1929; de mistet alt de eide, måtte flytte og tilpasse seg en helt annen levestandard.

Bakgrunnen skulle bli avgjørende for Miller som dramatiker:

Han debuterte på Broadway i 1944 med The Man Who Had All the Luck, og med hans neste skuespill All My Sons i 1946 slo han virkelig gjennom.

Hans mest kjente stykke, Death of a Salesman, skrev han i 1949. Skuespillet ga Miller Pulitzer-prisen, og av originaloppsetningen ble det i årene som fulgte spilt hele 742 forestillinger på Broadway.

I 1950 gjorde faktisk Arthur Miller en egen bearbeidelse av En folkefiende, nettopp fordi han ville tilpasse stykket for sin tid og for et amerikansk publikum.