Trollaksen og andre fantastiske mysterier er åttende bok i serien «Levende sagntradisjon fra Nord-Norge». Bøkene er formet som en mystisk reise fra Øst-Finnmark til Helgelandskysten: Forfatteren selv, Roald Larsen, er førsteamanuensis i nordisk litteratur, men for de fleste lesere er det kanskje som innsamler av folklore han er best kjent.

Genuinitet

Sagnene i årets bok kretser igjen rundt de uforklarlige elementene som omgir oss. Vi får ikke alltid noen gode forklaringer på de ukjente fenomener som dukker opp i de mange historiene, men vi får presentert gode fortellinger om disse ofte usynlige fenomenene. Mange av fortellingene er selvopplevde med handlinger tett opp til nåtiden, andre igjen er av mer sagnaktig natur med handling som ligger litt tilbake i tid. Med unntak av den geografiske inndelingen er det heller ingen tematiske kapitler hverken om husrens, gjengangere eller varslere. Stilen er muntlig, og det er informantens stemme som fornemmes i hver fortelling, enten den berettes i jeg-form eller gjennom forfatterens om- eller nedskrivning.

Dermed er den uvurderlige genuiniteten bevart, i alle fall slik det fortoner seg for en leser som ikke er kjent med den direkte kilden.

I denne boken finnes sagn om småfolk og spøkelser, i betydning ånder og gjengangere, men her er også beretninger om mulige romvesener, hjelpere, forvarsler og sanndrømte. Det enkelte sagn har ingen fast form, men opptrer som varianter av en sagntype med større eller mindre geografisk utbredelse. Som litterær form gjør sagn krav på å bli trodd, det forteller noe som angivelig har hendt, og er derfor knyttet til bestemte steder, personer eller hendelser. Samtidig er likevel sagn også diktning fordi det i overleveringen har vært utsatt for kunstnerisk bearbeidelse.

Sanser

Fortellinger er i tillegg et viktig kulturbærende element, og av stor betydning når det gjelder å formidle for eksempel en landsdels egenart og særpreg. Fortellingen er viktig for identiteten. Du har ingen identitet før du kjenner fortellingen om deg selv; hvem du er avhengig av, hvilken historie du er en del av, har forfatteren selv påpekt:

– Et felles tema for sagn fra Midt-Troms er personers evne til å sanse det vi ikke kan se med det blotte øye, for eksempel sagnet fra Skrolsvik der hovedpersonen får en fornemmelse av at faren hennes ikke har lenge igjen å leve. Eller et annet sagn fra Malangen, der fosterdattera i huset om kvelden «hører» lyder. Det er de samme lydene som fostermora «skaper» om dagen når hun for eksempel smeller igjen døra eller klirrer med glass som skal plasseres i skap, forteller Larsen.

Fri fantasi?

En del folk vil mene at dette er fri fantasi, noe noen har funnet på, og denne oppfatningen har enkelte folk fordi de selv aldri har opplevd noe lignende, tror han:

– Men etter min mening kan det være noe i det. Samtidig er det ingen som betviler at noen kan synge, springe eller regne mattestykker bedre enn dem selv, så hvorfor skulle man tvile på at noen mennesker har medfødte «talenter» slik at de kan «ta inn» og sanse mer enn andre. De fleste er for eksempel enig i at hunder på en del områder sanser mye bedre enn oss mennesker.

I boken finnes videre tre gjengangersagn fra Balsfjord-området.

– Gjengangerne spiller til og med gitar i en av historiene, selv om gitaren har knekt hals! I de to andre historiene opptrer gjengangerne noe uvennlig, i det ene tilfelle fordi noe av gjengangerens arvegods har gått til feil person. I det andre tilfellet er det slik at de døde åndene på ei hytte ikke ønsker å ha en synsk fremmed på besøk, forteller Roald Larsen.

Dokumentasjon

Trollaksen og andre fantastiske mysterier fremstår ikke bare som handlingsmettet lesning, men også som viktig dokumentasjon på en fortellertradisjon som står i fare for å forsvinne.

Bøkene i serien kan like gjerne leses som underholdning som forskningsmateriale. Her vises implisitt hvordan moderne folklore dannes, hvordan ny tids teknologi tolkes inn i et mytisk mønster og videreformidles i sagntradisjonens struktur.

Roald Larsen har sørget for å ivareta både innholdsside og språklige nyanser fra en muntlig tradisjon, mens illustratør Håvar Spitzburger har fanget inn gjennomgående trekk ved store deler av tematikken: det folkelige, det mystiske, det kjennbare og det ukjente.

Forvarsel

Historien «Forvarsel» utspiller seg med bakgrunn fra Senja. Her gjengis historien med forfatterens tillatelse:

«Dette er ei historie fra 1968 da jeg var 17 år og jobbet i Harstad på dette tidspunkt. I slutten av mai reiste jeg hjem en tur i helga til Skrolsvik. Skrolsvik er ei bygd ytterst på Sør-Senja og har vært et aktivt fiskevær blant annet på grunn av det rike kveitefisket ute i Andsfjorden. Det var stor aktivitet i været mot slutten av 1800-tallet, med butikk, fiskeoppkjøp og fisketilvirking. Etter mange opp- og nedturer ble fiskemottaket avviklet og gammelbutikken nedlagt rundt 1992.

Da jeg kom fram til heimgården vår, gikk jeg inn i på kjøkkenet, og der satt faren min og drakk kaffe i bordenden. Med det samme jeg så han, så fikk jeg det for meg at han hadde kort tid igjen å leve, og ikke så vidt jeg visste, var han ikke noe syk heller, så hvorfor skulle jeg få slike absurde tanker inn i hodet mitt? Jeg tenkte med meg selv: Ka e det du tenke på, har du tenkt å ta livet av faren din, ka e det som kjem i hodet ditt? Jeg skjønte ikke noe av dette og var helt totalt forvirret, men klarte nå sånn noenlunde å skyve unna disse tankene.

Etter hvert fikk jeg det meste av disse tankene ut av hodet mitt og dro tilbake til Harstad. Så gikk det en måned, og så døde faren min 1. juli dette året. Da han ble innlagt på Harstad sykehus, viste det seg at han var full-pakket av kreft, og hans helsestand gikk fort bare nedover og nedover.

Jeg tenkte mange ganger i ettertid på det jeg hadde opplevd. Det var litt underlig at jeg uten videre bare fikk denne fornemmelsen om han hadde så kort tid igjen å leve. Jeg ble så rystet over denne sterke følelsen jeg fikk fordi den virket så ekte, så sann.»

TROLLAKSEN og andre fantastiske mysterier er åttende bok i serien om fortellertradisjonen i Nord-Norge – her ved siden av fjorårets Det stormer et spøkelse over Norge. Foto: Scan
Nord-Norge har en rik fortellertradisjon å ta vare på – naturlig nok i et landskap som har formet både mennesker og språk. Foto: Arne Ivar Hanssen