Denne linja har søkere fra hele verden: – Vi har 14 ulike nasjonaliteter i læremiljøet

Nora (18) og Shane (17) går på Senja videregående skole, men har all undervisning på engelsk. Linja de har valgt skal gjøre dem til kunnskapsrike, kritiske og omsorgsfulle verdensborgere.

foto
ELEVER: Nora (18) og Shane (17) er begge elever ved IB-linja på Senja videregående skole. Foto: Kariann Bjørnerøy/Folkebladet Marked
Annonsørinnhold produsert av iNord

– Det er kun i norsk-timene at vi snakker norsk, ellers går alt på engelsk, forteller Nora Dalen (18) og Shane Ye Yint Nyo (17).

De er begge elever ved IB-linjen på Senja videregående skole, en akademisk utfordrende linje i et internasjonalt skolemiljø. IB står for «International Baccalaureate», og er et internasjonalt diplomprogram som kan tas over hele verden.

IB beskrives som et utdanningsprogram som «utdanner unge mennesker til livslang læring med hovedvekt på selvstendighet, refleksjon, kreativitet, omsorg og tverrkulturell forståelse».

Senja videregående skole ble den første skolen i Nord-Norge med IB-linje, da den ble startet i 2007.  Man kan søke seg til linja etter å ha tatt VG1 studieforberedende.

Les mer om IB her!

– Ville utfordre meg selv

Nora kommer egentlig fra Harstad, og flyttet til Senja for å gå på IB. Nå bor hun på internatet i Finnfjordbotn, som er et boalternativ for elever ved Senja videregående skole.

– Jeg hadde lyst til å gjøre noe litt annerledes, og oppleve en annen side av det å gå på skole. Jeg likte godt at det på IB-linja var et sterkere akademisk fokus, og tenkte at det ville være givende for videre studier, forteller hun.

– Og så hadde jeg lyst til å utfordre meg selv! Skolearbeidet kan være vanskelig, men jeg angrer ikke på at jeg valgte IB. Jeg føler at jeg lærer mer her, at det er givende og relevant, og at jeg kan forme utdanningen mer ut fra egne interesser.

Les mer om Senja vgs!

foto
ENGELSK: På IB-linja går alle fagene - utenom norskfaget - på engelsk. Det synes Shane og Nora går helt fint. Foto: Kariann Bjørnerøy/Folkebladet Marked

Internasjonalt læremiljø

Medelev Shane flyttet til Senja fra Tanzania da han var 10 år gammel, og ble særlig interessert i IB på grunn av det internasjonale miljøet.

Elevene regner det til at de i sitt nærmeste læremiljø nå omgås med mennesker av 14 ulike nasjonaliteter. Det ser de på som et stort pluss, og en stor styrke ved linja.

– Man møter masse folk, og får et innblikk i andre kulturer gjennom denne linja. Dessuten gir linja mange muligheter videre, og ønsker man for eksempel å studere i utlandet er dette en kjempegod start, mener Shane.

foto
INTERNASJONALT: IB legger vekt på tverrkulturell forståelse, og linja på Senja vgs. har flere internasjonale elever. Foto: Privat

Kulturer som møtes

IB-linja ved Senja videregående skole har søkere fra alt fra Ukraina til Japan, Barbados og Færøyene.

– Kultur er hvordan vi tenker, og hvilke verdier vi har. Er vi norske, vil kunnskapen vår ha et norsk perspektiv, og de norske verdiene vil skinne gjennom. Når vi da møter mennesker fra andre land og kulturer, som har andre «briller» på seg, vil de ulike perspektivene gjøre at en dialog oppstår. Det er da vi virkelig lærer andre kulturer og mennesker å kjenne, og det er da vi begynner å utvikle oss, sier avdelingsleder Vivian Jakobsen.

Et av prinsippene på IB er at man skal være åpen for verden, og anerkjenne viktigheten av «naboen» sin.

– Vi skal ikke bare se til de større og rikere stedene, men vi skal også se verdien av samfunn og mennesker på mindre steder. Vi på Finnsnes skal være åpen for både Paris, Jamaica, Tromsø og Mefjordvær. Alle er like viktige, og vi skal ha gjensidig respekt og anerkjenne hverandres kunnskap, sier Vivian.

foto
INTERNASJONALT MILJØ: Shane Ye Yint Nyo ble særlig interessert i IB på grunn av det internasjonale miljøet. Foto: Kariann Bjørnerøy/Folkebladet Marked
foto
UTFORDRE SEG SELV: Nora Dalen fra Harstad valgte IB-linja på Senja videregående skole fordi hun hadde lyst til å utfordre seg selv. Foto: Kariann Bjørnerøy/Folkebladet Marked

Velger egne fag

Elevene på IB kan selv velge seks fag fra fem ulike fag-grupper. I tillegg har de det som kalles «core subjects» - kjernefag. Det er «Theory of knowledge», «Creativity Activity Service» og «Extended Essay”.

– Theory of knowledge er et ganske filosofisk fag, der vi lærer om å lære! Det handler om å hente inn kunnskap, om å høre på andres synspunkter, stille spørsmål ved sine egne meninger, og tenke kritisk, forteller Nora.

I «Creativity Activity Service» skal elevene gjøre noe kreativt, ha en fysisk aktivitet, og finne aktiviteter som er uegennyttige. De skal gjøre noe for andre, uten å få betalt.

– I dette faget må elevene selv organisere aktivitetene, og da er det om å gjøre for dem å klare å sette i gang aktivitetene, gjennomføre dem, og så evaluere, sier Vivian.

Elevene har blant annet organisert marked til inntekt for Prosjekt Haiti, og hatt klesbyttedag med miljøfokus.

– Vi får mer ansvar, og må lære hvordan man samarbeider om å få i gang prosjekter, og også gjennomfører dem, sier elevene Nora og Shane.

foto
PROSJEKTER: Som del av faget «Creativity Activity Service» skal elevene planlegge uegennyttige aktiviteter. De har blant annet hatt julemarked til inntekt for Prosjekt Haiti. Foto: Privat

Tøft løp

Avdelingsleder Vivian forteller at de årlig har rundt 20 søkere til IB-linja, men at det har vært litt lavere søkertall under pandemien, fordi folk ikke har vært like mobile.

– Dette er nok ikke en helt «mainstream» linje, og det er et tøft løp for tøffe ungdommer. Vi lever i et globalt kunnskapssamfunn, og på IB-linja vurderes elevene ut fra internasjonale standarder. Det betyr at elevene her blir vurdert på samme måte som de blir på IB i India eller på Jamaica, sier Vivian.

Shane og Nora mener linja deres passer godt for elever som er forberedt på å jobbe, og legge engasjement i skolearbeidet.

– Og ikke minst for de som vil lære nytt, og komme i kontakt med mennesker fra andre deler av verden, legger de til.

Interessert? Her kan du søke skoleplass på Senja videregående skole!

foto