Interiørkonsulent Wenche er klar for hjemmebesøk: – Nå vil folk ha farger!

Hvilke farger vil passe best i stua di, og hvilket gulv burde du egentlig gå for? Dette er spørsmål som interiørkonsulent Wenche Øfstbø (59) hos Fargerike Finnsnes gjerne hjelper deg å finne svaret på!

foto
FARGE: Wenche opplever at flere ønsker farger på veggene, og ikke de mer klassiske hvit-nyansene. Foto: Kariann Bjørnerøy/Folkebladet Marked
Annonsørinnhold produsert av iNord

– På grunn av korona har vi ikke kunnet ha så mange hjemmebesøk som vi har ønsket. Etter hvert som samfunnet åpner mer opp, gleder vi oss til å gå i gang igjen, sier Wenche Øfstbø.

Hun har jobbet som selger og farge- og interiørkonsulent hos Fargerike Finnsnes i halvannet år, og har lang erfaring fra varehandel, blant annet innen møbler og interiørartikler. I tillegg har Wenche tittelen interiørarkitekt MIAF.

– Jeg er utrolig interessert i interiør og trender – men kanskje på en litt annen måte enn mange andre? Når man jobber med interiør til andre, må man tenke på en annerledes måte. Da må min personlige smak være i bakgrunnen, og jeg må bruke tid på å finne ut hva som er rett for kunden, sier hun.

– Og det er tydelig at folk vil ha med farger nå! Tidligere gikk det mye i nyanser som «bomull», «egghvit», eller «kaffe latte» – nå er vi litt tøffere!

Mye kunnskap

Det finnes store mengder kunnskap innenfor Fargerikes Finnsnes’ fire vegger. Her kan du få hjelp til det meste innen farge, maling, gulv, solskjerming, tapet og liknende.

I tillegg tilbyr Fargerike interiørkonsulent til kundene. Det er en fagperson som ved hjelp av hjemmebesøk og behovsanalyser kan hjelpe kunden med riktige valg for å oppnå drømmehjemmet.

– I jobben min handler det veldig mye om fargesetting – hvilke farger som passer i hvilke rom, og hvilke som passer mot hverandre. Når det kommer kunder til meg som skal fargesette et hus, er det aller beste å dra på hjemmebesøk. Det handler nemlig mye om lysinnslipp i rommene, og hvilke materialer som finnes i boligen. Det er mange muligheter, forteller Wenche.

Behovsanalyse

For å kunne oppnå de aller beste resultatene for kundene, er det særlig én ting som er viktig:

– Å snakke med kunden! Jeg må forstå hvordan de bor, hvem de er og hva de ønsker med interiøret sitt. La oss si at noen skal innrede stua si. Da er det veldig hjelpsomt å vite hvor mange som bor i huset, om det er mye lek der, om de har hunder … slike ting! Det spiller for eksempel mye inn på hvilket gulv vi vil anbefale. Det handler rett og slett om å forstå hvordan kundene lever, slik at vi kan finne de beste alternativene for dem.

Det siste året har Fargerike Finnsnes fått en del viktige verktøy på plass i butikken, blant annet et fargestudio med et stort arbeidsbord.

– Her kan vi lage «moodboards» sammen med kunden. Vi har prøver på gulvmaterialer, keramiske fliser, tapet, farger og solskjerming, og her kan vi sette sammen elementene, og få til en helhet i små og store prosjekter, forteller Wenche.

foto
HVA PASSER: For Wenche er det viktig å snakke med kundene, og gjerne dra på hjemmebesøk, for å finne ut hva som passer dem best. Foto: Kariann Bjørnerøy/Folkebladet Marked

Observere

Som farge- og interiørkonsulent må Wenche være flink til å observere, og det har hun hatt særlig nytte av under pandemien, der hjemmebesøk har vært begrenset.

– Ofte kan man se på menneskene det er snakk om, og ta utgangspunkt i klærne deres. Kanskje vitner klærne om at det er en spesiell farge de er særlig glade i? Ofte velger vi å gå i samme retning når det gjelder interiøret vårt, forteller hun.

Kundene kan også ta med bilder, eller stoffprøver fra et møbel de elsker, en gardin de er ekstra glade i, eller ei pyntepute de har forelsket seg i.

– Da blir det lettere for meg å danne meg et bilde av hva de vil ha.

Solskjerming

Fargerike Finnsnes leverer også produkter innen både utvendig og innvendig solskjerming. Også der kan det være nyttig med et hjemmebesøk.

– Mange kunder må bevisstgjøres hva de egentlig trenger skjerminga til. Noen ønsker skjerming mot innsyn, andre har ei stygg utsikt de vil dekke til, mens andre igjen vil beskytte seg mot sol, forklarer Wenche.

– Det finnes mange muligheter innen solskjerming, og her må man blant annet ta hensyn til hvilket rom den skal være i, hvor sola vil stå på himmelen, hvilke vinduer man har, og om man vil ha delvis gjennomsiktighet, legger hun til.

Inspirasjon fra sosiale medier

Farge- og interiørkonsulenten opplever at det er mange som er interessert i interiør og trender, og at flere lar seg inspirere av influencere i sosiale medier.

– For tiden ser jeg at det går mye i mettet farge! Mange kommer med bilder de har sett i sosiale medier, og ønsker en likende farge, forteller hun.

– Jeg ser også at det er flere som nå liker å gjenbruke, eller pusse opp gamle møbler, og bruke dem i interiøret sitt. Det synes jeg er kjempespennende! Gardiner begynner også å komme tilbake på moten, etter en lang periode der folk har ønsket listefrie vinduer uten gardiner. Det liker jeg veldig godt! Gardiner kan blant annet gjøre mye for akustikken i et hjem.

– Vær tidlig ute

Står man i en prosess med å bygge, eller pusse opp hus, er Wenches råd klart:

– Kom til oss tidlig i prosessen! Ikke kom etter at mesteparten er gjort. Søker man hjelp tidlig i prosessen, kan man få tatt mange flere ting med i betraktninga når man skal skape drømmehjemmet. Vi har utrolig mye kunnskap innenfor veggene her – og vi hjelper mer enn gjerne kundene!

foto

Fargerike Finnsnes holder til i Sandvikveien 118, 9300 Finnsnes

Åpningstider: 07-16.30 (lørdag 10-14)

Telefonnummer: 778 40 994