Nå kan du oppleve Subarus første elbil: – Som bygget for Nord-Norge!

Nå kan du endelig se og oppleve Subarus aller første elbil, Subaru Solterra, hos Bil i Nord Finnsnes. En bil som er nærmest skreddersydd for nordnorske veier.

foto
NY ELBIL: Petter Jørgensen, daglig leder ved Bil i Nord Harstad, ser fram imot å få inn den splitter nye elbilen fra Subaru: Solterra.
Annonsørinnhold produsert av iNord

Solterra er en ekte SUV fra Subaru, med god bakkeklaring på hele 21,5 cm. Dette er Subarus første elbil, noe som er veldig spennende, mener Petter Jørgensen, daglig leder ved Bil i Nord Harstad.

– Mange er spente på å se, og prøvekjøre bilen. Interessen har vært veldig god. Mandag 14. mars kan du se bilen hos Bil i Nord Finnsnes, forteller Jørgensen.

Unikt 4X4-system

Dette er altså den første bilen i Subarus nye storsatsning på elektriske biler, bygd på den nye plattformen, e-Subaru Global.

– Det unike med Solterra er at du får et helt fantastisk firehjulstrekk-system, som de har brukt masse tid og ressurser på å utvikle. Her snakker vi framkommelighet på terrengbilnivå! Perfekt for oss i Nord-Norge, forklarer Jørgensen.

– Subarus mål er å ha det beste firehjulstrekk-systemet på markedet, og at bilen skal ta seg frem der du ønsker å kjøre. Det har tatt litt lengre tid enn for andre merker, men Subaru ønsker at bilen skal være solid og levere det den lover, forklarer Jørgensen.

foto
FIREHJULSTREKK: Solterra har et helt fantastisk firehjulstrekk-system, som Subaru har brukt masse tid og ressurser på å utvikle.

Spiller på lag med naturen

At Subaru Solterra er en bil som spiller på lag med naturen, er det ingen tvil om. Navnet kommer fra de to latinske ordene “Sol” og “Terra”, som betyr “Sol” og “Jord”.

– Subaru Solterra er en bil jeg tror kommer til å passe veldig mange. Det er en kompakt SUV, men med god plass - den har et bagasjerom på hele 464 liter, sier Jørgensen.

– Her får man en knalltøff og sportslig bil, med god bakkeklaring og et skikkelig bra firehjulstrekk-system som passer nordnorske forhold perfekt. Jeg tror dette er en bil som kommer til å treffe veldig bra for mange, fortsetter han.

I tillegg til god plass, kan du også få bilen meg hengerfeste og takrails. Da kan du trekke opptil 750 kg på kroken, og laste opptil 75 kg på taket.

foto
TØFF: Subaru Solterra er en knalltøff og sportslig bil, med god bakkeklaring og plass til hele familien!

Oser av sikkerhet

– Det er tydelig at Subaru har et ønske om å lage en så sikker bil som mulig. De har nemlig proppet bilen full av sikkerhetssystemer. Du får blant annet døråpningsvarsel og bremsehjelp ved rygging, forteller Jørgensen.

– I tillegg har bilen noe som kalles “Driver Monitoring System” – et system som gjennom ansiktsgjenkjenning reduserer risikoen for at du sovner bak rattet!

Selv om Subaru har mange trofaste kunder, tror Jørgensen at også mange nye kunder vil like Subaru Solterra.

– Har du hatt en Subaru før, så kjøper du ofte det neste gang også. Vi ser at stadig flere velger elbil, både de som kjører langt og mye, og de som har et mer standard kjøremønster med mye småkjøring i det daglige. Den store fordelen med elbil er at du har mye lavere drivstoffkostnader enn med en diesel-, eller bensinbil. I tillegg er det mye lavere vedlikeholdskostnader, da bilene ikke trenger service like ofte, sier Jørgensen.

– Kanskje vil mange nye kunder få opp øynene for Subaru som merke, nå med den nye Solterra-utgaven?

foto
SKJERM: Inne i Subaru Solterra finner du en 12,3 tommers berøringsskjerm.

Som skapt for nordnorske veier

Subaru Solterra leveres med både Apple CarPlay og Android Auto, og inne i bilen finner du en 12,3 tommers berøringsskjerm.

– Jeg synes bilen ser utrolig tøff ut, og jeg tror mange kommer til å like designet på den. Det er en litt røff bil, som passer perfekt for nordnorske forhold. Den er nærmest bygget for Nord-Norge, forteller Jørgensen.

Enda er det en del detaljer om bilen som ikke er offentliggjort.

– Vi har ikke fått offisielle tall når det kommer til rekkevidden enda. Men det er estimert cirka 400 kilometer rekkevidde. Bilen kommer også i to utstyrsvarianter: En som heter “X-Mode”, og en som heter “X-mode Sport”. Begge variantene har firehjulstrekk som standard. Sport-utgaven har 20 tommers felger, mens standard X-Mode har 18 tommer. I tillegg får du med Sport-utgaven panoramatak, Harman Kardon Premium stereoanlegg, trådløs mobillading, rattvarme, skinnseter og varme i seter bak, for å nevne noe, sier Jørgensen.

Dersom du bestiller bilen i dag, kan du få ditt eksemplar allerede til høsten!

foto
VELKOMMEN: 14. mars kan du se nærmere på Subaru Solterra hos Bil i Nord Finnsnes. Foto: Trond Tomassen
foto